Pages

Saturday, January 11, 2014

Masyarakat Penyayang!!

konsep masyarakat penyayang

1.1 PENGENALAN
            Konsep Masyarakat Penyayang telah diketengahkan oleh  Mantan Perdana Menteri kita yang ketiga iaitu Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad di dalam sistem Wawasan 2020. Konsep ini dilaksanakan bagi menaikkan lagi sifat-sifat murni di kalangan masyarakat negara kita yang kini makin hilang pertimbangan dalam isu-isu sosial yang makin meningkat dalam beberapa tahun ini. Maka terdapatlah cabaran-cabaran yang terpaksa Negara kita hadapi jika mahu mencapai matlamat wawasan 2020. Masyarakat penyayang telah tersenarai dalam cabaran-cabaran yang perlu dihadapi dan terletaknya di cabaran yang ke-tujuh.
Selain itu, terdapat pelbagai isu-isu yang berkaitan dengan gejala sosial remaja sekarang berpunca daripada masyarakat kita sendiri kerana tidak pernah untuk mengambil tahu tentang apa yang terjadi di sekeliling kita sendiri, contohnya kes pembuangan anak yang makin rancak di dalam globalisasi kita sekarang. Dalam mewujudkan masyarakat penyayang dan budaya menyayangi ia merupakan satu sistem sosial yang mana kepentingannya masyarakat adalah lebih utama daripada diri sendiri, yang mana kebajikan insan yang tidak berkisar kepada seseorang tetapi di sekeliling sistem kekeluargaan yang amat kukuh bila berlakunya konflik di sekeliling seperti mana yang terjadi di PRU13 baru-baru ini.
             Terdapat juga pelbagai matlamat dalam konsep masyarakat penyayang yang akan diketengahkan contohnya ia mampu memelihara maruah negara kita, ia juga mampu mengekalkan nilai-nilai ketimuran yang berada di negara kita, ia juga mampu membentuk sebuah negara yang maju di pandangan negara luar, dan lain-lain. Apa yang akan dibincangkan dalam kerja kursus ini juga membincangkan tentang rasional masyarakat penyayang, cara-cara atau peranan masyarakat penyayang, halangan-halangan masyarakat penyayang, langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk menjadi masyarakat penyayang dan juga terdapat definisi masyarakat penyayang dan sebagainya.   
            Untuk juga membina masyarakat penyayang dalam pembinaan masyarakat cemerlang masa kini amat payah apabila terdapat percanggahan pendapat di dalam politik negara kerana ini juga mampu memanipulasikan pemikiran masyarakat zaman kini termasuklah di kalangan golongan muda, tua dan sebagainya. Contohnya kes-kes perhimpunan BERSIH yang sentiasa menjadi satu fenomena terbesar negara apabila melakukan rusuhan terhadap kerajaan yang mampu membawa imej buruk kepada negara.
            Dengan ini, idea yang telah diberikan oleh Mantan perdana Menteri kita yang Keempat iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad perlu diperkuatkan dan diperkukuhkan kerana ia ingin melaksanakan atau mencapai konsep Wawasan 2020. Selain itu, konsep 1 MALAYSIA yang diketengahkan pada masa kini juga mampu mencapaikan kita ke wawasan 2020 juga banyak memainkan peranan penting dalam pentadbiran negara kerana ia mampu menjadi titik permulaan kembali dan sentiasa menuju ke hadapan bagi merealisasikan Matlamat negara yang ingin menjadi sebuah negara yang aman dan damai tanpa berlakunya peperangan yang sedang berlaku di negara luar sekarang.
2.0 MATLAMAT MASYARAKAT PENYAYANG
Cabaran dalam Wawasan 2020 yang ketujuh adalah mewujudkan masyarakat penyayang dan juga budaya penyayang. Wawasan 2020 ini telah di wujudkan oleh mantan perdana menteri kita Yang Amat Berhormat Tun Dr. Mahathir Mohamad. Masyarakat penyayang amat penting dalam pembinaan sebuah Negara yang aman dan harmoni. Masyarakat akan dapat hidup berlandaskan nilai kasih sayang antara satu sama lain. Masyarakat penyayang juga akan dapat melahirkan rasa hormat-menghormati, saling memahami, bertolak ansur dan sentiasa saling membantu antara satu sama lain. Pembentukan masyarakat penyayang juga akan dapat memantapkan perpaduan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum di Malaysia. Oleh itu, untuk mewujudkan hasrat murni ini semua perlulah bekerjasama terutamanya dari kalangan pihak pemimpin kerana mereka adalah golongan yang sentiasa menjadi perhatian dan ikon kepada masyarakat bawahan. Mereka perlu menunjukkan sifat kasih sayang dan adil dalam setiap perkara yang dilakukan supaya tidak mendatangkan sebarang perbalahan dalam kalangan pemimpin dan juga orang yang dipimpin. Antara matlamat mewujudkan masyarakat penyayang ini ialah dapat memelihara kedaulatan Negara . Sebuah Negara yang aman dan stabil bermula dari bawah kerana tanpa rakyat yang bersatu padu, keamanan tidak akan wujud dan diibaratkan seperti aur dengan tebing. Kestabilan masyarakat amat penting kerana merangkumi semua aspek di dalamnya seperti kestabilan ekonomi, politik dan sosial. Rakyat yang sering mengamalkan sikap bertoleransi, hormat-menghormati dan bertolak ansur akan peka terhadap tanggungjawabnya sebagai seorang rakyat Malaysia yang memerlukannya untuk terus menjaga keharmonian dan kestabilan negara ini. Kekuatan ini akan menjadi benteng kepada negara daripada menjadi mangsa pencerobohan kuasa-kuasa asing seperti contoh yang pernah berlaku baru-baru ini yang mana negara kita di masuki oleh pengganas di Lahad Datu, Sabah. Hal ini berlaku kerana kurangnya kesedaran terhadap individu tentang kepentingan perpaduan dan sikap bekerjasama antara satu sama lain. Hal ini boleh membawa kepada bencana yang buruk kepada negara kita jika kita terus leka dan mengabaikan perpaduan. Selain itu, penjajahan dalam zaman yang serba canggih ini bukan sahaja dilakukan melalui kekuatan tentera tetapi juga melalui kecanggihan sistem teknologi maklumat yang mereka miliki. 
Di samping itu, kita juga perlu mengekalkan nilai-nilai ketimuran yang telah wujud sejak dulu lagi supaya nilai-nilai tidak hilang ditelan zaman. Sejak dulu lagi rakyat Malaysia memang terkenal dengan amalan nilai-nilai murninya seperti tolong-menolong, peramah, hormat-menghormati dan bertimbang rasa serta bekerjasama. Namun, apabila datangnya penjajahan barat ke negara ini, mereka telah memperkenalkan nilai-nilai dari barat yang amat berbeza dengan nilai-nilai timur. Kebanyakannya mereka menerapkan nilai yang negatif dan tidak elok untuk diamalkan oleh rakyat negara ini seperti nilai individualistik, materialistik dan menindas sehingga membawa kepada perpecahan dan saling bertelagah antara satu sama lain. Malah, kini rakyat Malaysia telah terikut-ikut dengan nilai yang negatif ini dan menghakis nilai-nilai murni yang telah lama disemaikan dalam diri. Oleh itu, dengan adanya konsep masyarakat penyayang ini akan dapat memupuk kembali nilai-nilai ketimuran yang semakin ditinggalkan.  
Seterusnya, membentuk sebuah negara yang maju dan dapat bersaing setaraf dengan negara-negara membangun yang lain. Malaysia adalah sebuah negara yang sedang meningkat maju dan kita perlu bersaing dengan negara-negara maju yang lain untuk mencapai taraf yang sama dengan negara-negara maju yang lain seperti China dan Jepun. Dr. Mahathir Mohamad telah menyatakan bahawa matlamat utama yang patut kita tuju ialah Malaysia menjadi negara maju sepenuhnya menjelang tahun 2020. Kita perlu menyahut cabaran ini dan menjadikannya sebagai realiti dan bukannya impian semata-mata. Untuk merealisasikannya kita semua perlu bekerjasama dan berganding bahu dalam membentuk Malaysia sebagai sebuah negara yang maju. Kita juga perlu menjadikan negara maju yang sedia ada sebagai contoh untuk kita membina negara kita sendiri dan bukannya mengikut semua yang telah dilakukan oleh mereka. Oleh itu, matlamat Wawasan 2020 adalah membentuk sebuah negara Malaysia yang benar-benar maju dari segala segi iaitu ekonomi, sosial, kerohanian, kejiwaan dan kebudayaan. Malaysia akan menjadi sebuah negara yang maju tetapi mengekalkan nilai-nilai murni, menikmati taraf hidup yang tinggi, keamanan dan keadilan sosial serta bangga terhadap negara. Oleh itu, masyarakat penyayang amat perlu dalam membentuk negara maju kerana jika masyarakat tidak bersatu padu dan bekerjasama, matlamat negara maju tidak akan dapat dijalankan. Tanpa jiwa yang penyayang, kita akan mengulangi kesalahan negara yang maju yang mengalami keruntuhan moral dan meruntuhkan nilai-nilai murni yang ada dalam di dalam diri setiap orang. Kemajuan negara perlu selari dengan kemajuan individu juga. Oleh itu, sama-samalah kita menjayakan matlamat ini dengan sepenuh hati dan bersikap patriotisme.
3.0 RASIONAL MASYARAKAT PENYAYANG
Malaysia merupakan negara yang terkenal dengan nilai-nilai ketimuran sejak dahulu lagi. Nilai-nilai ketimuran ini adalah seperti tolong-menolong, peramah, saling menghormati, merendah diri dan bekerjasama. Kurangnya nilai ketimuran merupakan faktor yang menyebabkan masyarakat bersikap individualistik tanpa memikirkan orang lain dan sikap materialistik. Sikap yang sepatutnya saling menyayangi telah berubah kepada sikap negatif yang menyimpang dari amalan budaya Malaysia. Perkara ini berlaku disebabkan pengaruh daripada barat yang datang ke Malaysia sehingga mengubah corak pemikiran masyarakat setempat. Masyarakat kini juga kurang mengambil berat tentang isu-isu yang berkait rapat dengan konsep masyarakat penyayang disebabkan terlalu sibuk dengan urusan peribadi sendiri atau pekerjaan.
            Terdapat sesetengah golongan antisosial yang cuba memecahbelahkan perpaduan yang sedia terjalin erat dalam kalangan masyarakat di negara ini. Golongan ini telah merosakkan perpaduan dengan cara yang berdemokrasi jalanan, sepanduk, penunjuk perasaan dan sebagainya. Isu yang berkait rapat dengan perbincangan ini ialah HINDRAF dan BERSIH yang menyebabkan berlakunya suasana huru-hara di negara ini. Hal ini telah membimbangkan hampir seluruh rakyat Malaysia kerana perkara ini telah menyebabkan berlakunya rusuhan kaum dan menjatuhkan martabat nama Malaysia. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh pihak kerajaan bagi mengatasi masalah yang harus dipandang serius oleh semua pihak dalam usaha menerapkan konsep masyarakat penyayang.
            Masyarakat masa kini lebih mementingkan kekayaan dan kebendaan daripada kasih sayang kepada keluarga. Mereka semakin leka bekerja, justeru, mengabaikan tanggungjawab kepada anak-anak yang sepatutnya dipikul. Mereka juga beranggapan bahawa golongan tua dan golongan orang kurang upaya (OKU) hanya memberi kerenah. Kebanyakan golongan yang tidak mampu ini ditempatkan di rumah-rumah kebajikan masyarakat dan rumah orang-orang tua. Keadaan ini menjadi buruk apabila anak-anak tiada masa untuk menziarahi ibu bapa mereka. Perkara ini wujud daripada kesan tiada nilai kasih sayang antara satu dengan yang lain dalam kalangan individu, anak-anak, keluarga dan masyarakat. Perkara sedemikian harus dieratkan supaya dapat melahirkan insan yang mempunyai hati yang murni serta belas kasihan terhadap golongan yang memerlukan ini.
            Sayang bukan sahaja tertumpu pada manusia semata-mata. Sifat sayang kepada alam sekitar juga adalah perlu. Apa yang jelas sekarang ialah sikap ini tidak ada dalam kalangan masyarakat. Mereka sewenang-wenang memusnahkan alam sekeliling seperti hutan, mencemarkan sungai, udara dan sebagainya. Perbuatan ini menyebabkan pengeluaran kos yang tinggi untuk membuat pemuliharaan dan memelihara kawasan yang sudah tercemar.
            Politik memainkan peranan penting dalam memajukan sesebuah negara. Keadaan politik yang stabil dapat membantu negara dalam mencapai sasaran atau matlamat seperti Malaysia yang mahu mencapai sasaran wawasan 2020. Pergolakan yang berlaku ini menyebabkan masyarakat sendiri tidak memahami tujuan sebenar Malaysia mencapai wawasan tersebut. Sikap pihak perlu menggembleng usaha tanpa mengira corak pemikiran yang dibawa oleh mereka. Pihak NGO ( Non- Government Organization) perlu membantu pihak kerajaan dalam usaha melahirkan masyarakat penyayang. Seterusnya menjadikan Malaysia salah sebuah negara yang aman dari segi ekonomi, politik dan sosial.
            Akhir kata, terdapat pelbagai rasional yang dapat dibincangkan untuk mewujudkan masyarakat penyayang. Dalam perbincangan ini kita dapat lihat bagaimana pihak yang berwajib memberi impak yang besar terhadap mewujudkan masyarakat penyayang. Oleh itu, semua pihak haruslah bekerjasama dalam mewujudkan masyarakat penyayang seterusnya dapat melahirkan masyarakat yang harmoni dan bersatu padu untuk memajukan negara Malaysia.
4.0 PERANAN UNTUK MENJADI MASYARAKAT PENYAYANG
4.1 PERANAN INDIVIDU
Biji benih yang baik apabila ditanam akan menjadi buah yang ranum. Begitulah peranan individu dalam membentuk masyarakat penyayang. Bagi membentuk masyarakat penyayang, individu haruslah memberikan peranan yang penting. Seorang individu perlu mempunyai sifat yang positif iaitu saling mengasihi, sabar, baik hati, dan sebagainya. Menunjukkan bahawa individu tersebut mengamalkan nilai masyarakat penyayang. Selain itu, seseorang individu tersebut sentiasa mengamalkan budaya dan adat masing-masing kerana setiap budaya dan adat mempunyai nilai estetika yang tersendiri dalam mewujudkan masyarakat penyayang. Oleh itu, seseorang individu haruslah menanam sifat murni ini supaya dapat mewujudkan masyarakat penyayang. Lantaran itu, seseorang individu juga dapat meneruskan adat dan budaya masing-masing supaya tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas.
4.2 PERANAN KERAJAAN DAN NEGARA
Peranan kerajaan dalam membentuk masyarakat penyayang dapat dilakukan dengan banyak dan pelbagai usaha. Pihak kerajaan ada mewujudkan jabatan kebajikan masyarakat untuk memberi bantuan kepada masyarakat yang tidak mempunyai tempat tinggal dan menyediakan rumah anak yatim piatu, rumah orang-orang tua dan sebagainya. Selain itu, pihak kerajaan seharusnya mengadakan kempen pembentukan masyarakat penyayang. Kempen tersebut haruslah memberi impak yang positif dalam mewujudkan masyarakat penyayang. Seterusnya, sikap pemimpin mencerminkan keperibadian rakyat. Pemimpin sesebuah negara haruslah bersikap seperti seorang yang berkaliber dan berwibawa supaya rakyat menghormati malah menjadi ikon kepada rakyat. Hal ini demikian kerana apabila pemimpin mempunyai sifat-sifat yang disegani, rakyat akan akur pada pemerintahan beliau. Seterusnya rakyat akan bersatu padu dan bekerjasama dalam mewujudkan masyarakat penyayang dan bertoleransi antara satu sama yang lain.
4.3 PERANAN PENDIDIKAN
Sekarang ini, subjek yang akan diajar di setiap sekolah di Malaysia adalah ditentukan oleh kerajaan. Subjek seperti pendidikan moral dan pendidikan Islam dapat memberi tahu nilai-nilai murni yang perlu ada pada setiap individu. Contohnya, pendidikan moral mementingkan nilai murni seperti kepercayaan kepada tuhan, mengasihi antara keluarga, menghargai alam sekitar dan banyak lagi. Begitu juga dengan pendidikan Islam menerapkan perkembangan jasmani dan rohani. Pendidikan Islam juga mendidik para pelajar menuju ke arah keperibadian yang lebih baik serta menyempurnakan akhlak yang mulia. Selain itu, aktiviti kokurikulum juga dapat menyemai nilai-nila murni seperti bekerjasama dalam kumpulan. Pelajar dapat saling memahami dan membantu dalam menjalankan sesuatu program atau aktiviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah.
4.4 PERANAN BADAN-BADAN BUKAN KERAJAAN
Peranan badan-badan sukarelawan (NGO) juga mempunyai peranan yang sangat berkesan untuk membantu ke arah masyarakat penyayang seperti Pertubuhan Pertolongan Wanita, Gerakan Belia 4B Malaysia, Dewan Perniagaan Melayu Malaysia dan sebagainya. Badan sukarelawan ini amat penting dalam masyarakat terutama membentuk masyarakat penyayang. Peranan badan buka kerajaan juga membantu menerapkan nilai-nilai murni yang menjadi landasan untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu malah turut mewujudkan masyarakat yang penyayang.
Tuntasnya, terdapat pelbagai peranan yang perlu diamalkan oleh pelbagai pihak dalam mewujudkan masyarakat penyayang. Oleh itu, semua pihak mestilah bekerjasama dalam mewujudkan satu negara maju melalui konsep wawasan 2020 iaitu masyarakat penyayang.
5.0 HALANGAN MEWUJUDKAN MASYARAKAT PENYAYANG
Dalam meniti arus globalisasi, Malaysia semakin mencapai ke arah negara maju. Pada masa kini, Malaysia dikenali sebagai negara yang aman kerana walaupun penduduknya berbilang kaum, tetapi, mereka hidup aman dan harmoni. Justeru itu, bagi mewujudkan satu negara yang maju, semua pihak haruslah bekerjasama untuk mewujudkan masyarakat penyayang. Walau bagaimanapun, sekumpulan minoriti masih lagi tidak dapat mewujudkan masyarakat penyayang dalam kalangan mereka. Selanjutnya, hal-hal sedemikian akan menyebabkan negara akan kehilangan aset penting iaitu ‘Generasi Y’. ‘Generasi Y’ bermaksud anak-anak muda. Generasi ini bakal menggantikan pemimpin negara pada masa akan datang. Oleh itu, masyarakat penyayang harus dipupuk dalam diri anak-anak muda pada masa kini. Dalam mewujudkan masyarakat penyayang, terdapat pelbagai halangan yang harus dibincangkan.
Masyarakat penyayang boleh dipupuk dalam kalangan keluarga. Ibu bapa seharusnya memainkan peranan penting dalam mewujudkan situasi tersebut. Pada masa kini, ibu bapa tidak memainkan peranan penting dalam mewujudkan masyarakat penyayang. Hal ini demikian kerana, mereka terlalu sibuk dengan kerjaya mereka. Oleh sebab itu, anak-anak mereka dahagakan kasih sayang daripada mereka. Anak-anak seharusnya diberi perhatian yang lebih kerana mereka masih mentah dalam menjalani kehidupan. Selain itu, ibu bapa yang tertekan dengan kerja mereka menjadikan anak sebagai tempat melepaskan tekanan. Antaranya, mereka sanggup mendera anak mereka sehingga mengakibatkan kecederaan yang serius pada anak tersebut. Oleh hal yang demikian, anak-anak akan menjadi trauma dan memberontak untuk mendapatkan kasih sayang, seterusnya, anak-anak akan terjebak ke kancah kegelapan untuk mendapatkan ketenangan. Antara kes yang berlaku akibat daripada situasi tersebut ialah masalah mat rempit, pergaulan bebas, buli dan sebagainya. Akhirnya, objektif  untuk mewujudkan masyarakat penyayang tidak kesampaian kerana ibu bapa tidak memainkan peranan mereka.
Dalam mewujudkan masyarakat penyayang, pihak sekolah juga turut terlibat. Hal ini demikian kerana, sekolah merupakan tempat yang mana anak-anak di hantar untuk menimba ilmu. Selain ilmu yang ditimba, guru-guru seharusnya memainkan peranan dalam memupuk nilai-nilai murni dalam diri setiap pelajar. Lantaran itu, pelbagai program harus di jalankan bagi memupuk semangat toleransi, kerjasama, disiplin dan kasih sayang dalam diri pelajar. Selain itu, terdapat juga guru-guru yang tidak melaksanakan amanah mereka seperti mana yang sepatutnya mereka laksanakan, bak kata pepatah ‘Harapkan pagar, pagar makan padi’. Perumpamaan ini menunjukkan bahawa guru-guru dalam kumpulan ini mengakibatkan lahirnya generasi gelap. Antara contoh yang berkaitan dengan perumpamaan tersebut ialah kes rogol, kekasaran pertuturan, kes liwat dan sebagainya. Oleh itu, pihak atasan iaitu Guru Besar, memantau setiap perkembangan pelajar dan guru di sekolah tersebut, supaya, kejadian sebegitu tidak akan berlaku.
Halangan untuk mewujudkan masyarakat penyayang bukan sahaja berada pada organisasi keluarga mahupun pihak sekolah, malah, masyarakat sekeliling juga turut terlibat. Dalam perkara ini, masyarakat setempat seharusnya mewujudkan satu organisasi yang dapat mengeratkan hubungan silaturahim sesama mereka. Antara contohnya ialah, persatuan atau kelab yang dapat menyatupadukan masyarakat setempat. Lantaran itu, terdapat juga segelintir masyarakat yang tidak suka bergaul dan bersosial. Hal ini disebabkan, arus pemodenan telah mendominasi pemikiran mereka. Mereka menganggap bahawa bermasyarakat hanya membuang masa, malah, mereka lebih selesa bersosial di alam maya. Walaupun arus pemodenan telah melahirkan banyak teknologi canggih, namun, nilai kasih sayang tiada disemai dalam teknologi masa kini. Nilai-nilai murni ini dapat disemai melalui praktikal, seperti, bergotong-royong dan beriadah. Aktiviti ini yang akan mewujudkan nilai murni tersebut. Oleh itu, masyarakat setempat harus memberikan kerjasama antara satu dengan yang lain, supaya masyarakat penyayang dapat diwujudkan.
Selain daripada pihak yang telah dibincangkan di atas, terdapat juga pihak yang bertanggungjawab dalam mewujudkan masyarakat penyayang. Pihak tersebut ialah kerajaan. Pihak kerajaan seharusnya memainkan peranan mereka agar negara sentiasa aman dan damai. Disebabkan kecuaian dari pihak kerajaan, masyarakat penyayang tidak dapat diwujudkan. Hal ni demikian kerana, permainan kerajaan yang sentiasa membingungkan rakyat, seterusnya rusuhan mula timbul di sana sini. Malaysia dikenali sebagai bumi yang penuh adat dan rakyatnya mempunyai budi pekerti yang tinggi. Pihak kerajaan yang tidak bertanggungjawab telah menyebabkan masyarakat penyayang tidak dapat diwujudkan. Selain itu, permainan suap-menyuap iaitu ‘Rasuah’ telah memberi kesan yang mendalam terhadap negara. Negara menjadi mundur akibat daripada pihak yang tidak bertanggungjawab mengamalkan jenayah kolar putih ini. Oleh itu, pihak kerajaan perlu mengubah persepsi mereka dalam permainan politik ini. Lantaran itu, mereka harus membanteras gejala rasuah ini supaya negara menjadi lebih maju tanpa jenayah rasuah.
Akhir kata, terdapat pelbagai halangan untuk mewujudkan masyarakat penyayang. Selain itu, halangan tersebut harus di banteras bagi mewujudkan masyarakat penyayang. Tanpa masyarakat penyayang, negara akan mundur, serta, aset negara akan musnah. Oleh itu, semua pihak harus bekerjasama dalam menangani masalah ini, supaya, negara lebih harmoni dalam mencapai Wawasan 2020.
6.0 LANGKAH-LANGKAH MEMUPUK MASYARAKAT PENYAYANG
            Setelah membincangkan tentang isu masyarakat penyayang secara amnya, kini terdapat langkah-langkah yang boleh kita memupuk masyarakat penyayang dalam pembinaan masyarakat yang cemerlang di Malaysia ini. Bagaimanakah langkah kita sebagai masyarakat untuk memupuk semangat penyayang pada diri masing-masing agar mencapai konsep masyarakat penyayang? Adakah langkah yang kita ambil boleh mencapai konsep yang pernah diketengahkan oleh Mantan Perdana Menteri kita iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad? Jadi kita boleh bincangkan langkah-langkahnya dengan lebih terperinci bagi memupuk masyarakat penyayang di negara kita sendiri.
            Sebagai rakyat yang sentiasa hidup dalam kelompok yang besar kita tidak perlu mengamalkan corak hidup yang mengagungkan nilai-nilai duniawi dan materialistik. Sikap seperti ini akan mengundangnya perangai atau sikap yang tidak bertanggungjawab kerana mereka hanya mengagungkan nilai-nilai duniawi dan materialistik. Mengapa sikap ini yang diketengahkan kerana sikap masyarakat kini hanya menilai taraf kehidupan berbanding dengan sikap-sikap masyarakat. Mereka hanya mementingkan diri dan sentiasa bergaul dalam kelompok masing-masing. Contoh yang boleh kita sendiri gambarkan adalah segelintir masyarakat yang tarafnya tinggi sahaja boleh bergaul dengan orang yang sama taraf dengannya yang menyebabkan sikap yang mementingkan diri dan sentiasa memandang serong terhadap golongan rendah. Perkara ini juga berlaku di negara-negara luar juga bukan sahaja di negara kita sendiri. Hal ini juga boleh dikatakan sikap masyarakat yang sentiasa mengejar-gejar kekayaan di dunia tanpa memikirkan masyarakat yang ada di sekeliling dan mengabaikan sikap atau peranan sebagai seorang masyarakat penyayang.
            Selain itu, untuk mencapai konsep yang telah diberikan langkah seterusnya ialah kita sebagai masyarakat haruslah mengekalkan hidup tradisi yang telah berubah kepada kehidupan moden. Kehidupan moden zaman kini juga memainkan peranan yang sangat besar kepada negara kita kerana ia menunjukkan sikap modenisasi yang agak serius terhadap masyarakat kita. Masyarakat yang tidak memupuk semangat tradisi semakin pudar apabila anak-anak remaja atau muda kini tidak dititikberatkan dengan tradisi sejak beberapa tahun ini kerana mereka telah diberikan satu media elektronik yang sangat canggih pada zaman sekarang. Contohnya ialah gadget yang semakin maju sehingga remaja sekarang tidak ada nilai kunjung –mengunjungi jiran sebelah mahupun sudah lama duduk di kawasan yang sama. Hal ini juga menjadi sesuatu isu yang tidak dapat kita sendiri sebagai masyarakat dengan kejadian kehilangan adik Nurin Jazlin yang akhirnya ditemui dibunuh pada 20 Ogos 2007. Kejadian ini sangat mengemparkan seluruh Malaysia kerana tidak ada sikap bertanggungjawab sekiranya ternampak kanak-kanak sesat mahupun berjalan seorang diri, kerana apa? Kerana mereka sibuk dengan media-media yang semakin berkembang serta tidak menghiraukan keadaan sekeliling.      
            Bagaimanapun, terdapat juga langkah atau peranan ibu bapa sebagai titik permulaan untuk menjadikan anak-anak tergolong dalam komuniti masyarakat penyayang. Ibu bapa perlu memulakan langkah yang pertama bagi memastikan anak-anak zaman sekarang memahami konsep yang telah mantan perdana menteri keluarkan tentang masyarakat penyayang. Ibu bapa sekarang sudah tidak mengamalkan sikap hormat- menghormati terhadap warga tua mahupun remaja sekarang. Apa yang kita dapat melihat sekarang, ibu bapa berperanan membiarkan sahaja apa yang berlaku kepada anak-anak jiran. Perkara ini sepatutnya tidak berlaku kerana mereka sepatutnya menunjukkan sikap yang positif terhadap masyarakat sekeliling. Peranan ibu bapa perlulah bersikap yang lebih ke hadapan tentang tingkah laku anak sendiri mahupun anak jiran kerana ia mampu menunjukkan sikap bertanggungjawab dalam menjamin masa depan negara. Contoh yang baik datangnya daripada kelakuan ibu bapa sendiri maka seharusnya ibu bapa perlu meneruskan sikap kunjung–mengunjungi jiran tetangga agar anak mereka memahami sikap kejiranan di negara kita sendiri. Contoh diberikan seperti mana iklan di televisyen di mana menceritakan tentang sikap manusia yang sering memarahi jiran disebabkan meletakkan sampah yang baru di halaman rumah, bila berlakunya kecemasan orang yang dimarahi tadi yang menolong menghantar ke hospital. Itu lah sikap yang sentiasa kita perlu contohi kerana ia merupakan salah satu nilai-nilai murni yang boleh membawa kita ke arah masyarakat penyayang dan untuk membina masyarakat cemerlang di mata dunia.
            Sikap seseorang itu juga memainkan peranan dalam membina masyarakat penyayang kerana ia perlu datang dari sikap seseorang itu sendiri menunjukkan sikap yang prihatin mahupun sikap bertanggungjawab ke atas negara kita sendiri. Seseorang itu perlu mengetahui isu-isu semasa tentang kelakuan remaja zaman sekarang. Ia bukan sahaja melibatkan politik tetapi ia juga berkaitan dengan sosial-sosial remaja sekarang. Kita sepatutnya tidak menentang mereka-mereka yang telah melakukan kesilapan sebelum ini dengan menghindari mereka serta menghina mereka di mata masyarakat. Seharusnya kita sebagai individu yang bermoral dan cukup akal dan fikiran perlu membimbing mereka ke arah yang maju demi masa depan mereka sendiri. Sebagai individu yang prihatin, kita perlu menggunakan pepatah “jangan biarkan pisang berbuah dua kali” kerana kita perlu membimbing dan sentiasa bersama mereka kerana ia akan membantu memulakan cara hidup yang baru agar tidak lagi terjerumus dalam gejala sosial lagi. Kes-kes buang bayi yang baru dilahirkan menjadi satu perkara biasa di negara kita kerana sikap individu yang tidak bertanggungjawab tetapi perkara ini tidak boleh disalahkan atau menuding jari kepada mereka sahaja kerana mereka sendiri tidak diterima oleh masyarakat atau individu-individu yang selalu memandang serong terhadap mereka, jadi kita perlu membantu mereka agar tidak lagi terjadi perkara yang sedemikian. Sikap-sikap yang sentiasa memandang serong terhadap kalangan remaja yang bermasalah harus dihindarkan kerana ia mungkin menjejaskan peranan seseorang yang ingin membawa kepada kebaikan. Pepatah selalu berkata “ jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga”. Maka kita perlulah memberikan bimbingan kepada mereka yang bermasalah agar kita mampu mencapai konsep masyarakat penyayang demi membina masyarakat cemerlang di mata dunia.
            Untuk mencapai status masyarakat penyayang, ia juga tidak tertumpu di dalam skop manusia sahaja, ia juga melibatkan persekitaran kita. Bukan hanya prihatin terhadap masyarakat boleh membuat kita sebagai seorang masyarakat yang prihatin sekiranya sikap kita terhadap kehidupan lain terjejas. Contohnya sekarang di alam siber kecoh dengan penganiayaan bintang yang agak melampau menyebabkan sifat kemanusiaan di dalam diri manusia makin hilang dan tidak mempunyai sifat belas kasihan terhadap bintang yang telah diseksa oleh mereka yang sangat kejam. Selain itu, kita sebagai manusia boleh melihat sendiri macam mana masyarakat kita kini suka membuat perkara-perkara yang tidak rasional dengan tindakan bila melakukan perbuatan terkutuk terhadap bintang yang tidak berdosa.hal ini dipertikaikan untuk menunjukkan sifat-sifat penyayang di dalam diri masyarakat kita kini makin pudar dan harus segera diubah agar kita mampu menunjukkan kepada negara luar bahawa negara kita sendiri memiliki sifat-sifat yang prihatin, penyayang serta bertanggungjawab terhadap masyarakat dan juga kepada benda hidup di muka bumi ini.
            Dari segi pihak negara pula, masyarakat penyayang akan terbentuk apabila wujudnya kerajaan yang memainkan peranan seperti mewujudkan program-program kemasyarakatan di negara kita. Malaysia yang kaya dengan masyarakat yang berbilang bangsa, kaum dan agama boleh memberikan satu peluang yang amat bagus untuk membina masyarakat yang boleh hidup di bawah satu pemerintahan yang aman dan damai, tetapi terdapat juga pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab membuat negara kita menjadi kucar kacir seperti yang berlaku pada demokrasi BERSIH pada tahun lalu yang menyebabkan pelbagai kemusnahan dan imej negara jatuh di mata negara luar.  Perkara ini tidak seharusnya berlaku pada negara yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen. Selain itu, negara juga telah membuat sambutan-sambutan hari kebangsaan yang melibatkan seluruh negara bersatu bagi mencapai matlamat walaupun berbilang kaum, agama dan bangsa. Ini juga merupakan salah satu cara kita ingin memupuk semangat kemasyarakatan dalam kalang remaja dan golongan yang sentiasa mementingkan hal-hal dunia. Tertubuhnya badan-badan yang membantu golongan yang tidak bernasib baik juga memberikan satu harapan dan cahaya kepada mereka agar lebih memahami tentang konsep hidup yang memerlukan satu di antara yang lain. Contohnya rumah pengasih yang sentiasa memberikan harapan kepada golongan anak muda.
            Maka, konsep masyarakat prihatin ini juga memberikan sesuatu nilai-nilai murni yang membolehkan kita mencapai negara yang gemilang di mata dunia apabila langkah-langkah ini diambil berat oleh setiap masyarakat yang hidup di dalam negara Malaysia yang aman dan damai ini.  Selain itu, Malaysia juga merupakan salah satu negara yang dianggap mempunyai nilai kemasyarakatan yang tinggi kerana ia mampu memberikan imej yang sangat ternilai bila kita sendiri yang mengamalkan sifat-sifat prihatin, sopan santun, jujur di dalam setiap perwatakan kita.

7.0 KESIMPULAN
            Dalam perbincangan ini, kita dapat melihat secara terperinci tentang bagaimana mewujudkan masyarakat penyayang. Selain itu, terdapat juga beberapa halangan dan cabaran untuk mewujudkan masyarakat penyayang. Pada masa kini, masyarakat semakin leka dan lena dibuai arus pemodenan. Oleh itu, untuk mewujudkan masyarakat penyayang akan menjadi cabaran kepada negara dalam menuju ke arah negara maju.
            Perbincangan ini juga, mengemukakan tentang langkah-langkah yang perlu ada bagi mewujudkan masyarakat penyayang. Antara langkahnya ialah mengucapkan nilai-nila murni, bersosial secara sihat sesama masyarakat seperti iklan “berbudi bahasa budaya kita”. Tindakan kerajaan dalam melaksanakan masyarakat penyayang dan sebagainya. Hal ini, akan memberi kesan yang besar dalam perubahan sikap masyarakat pasca merdeka ini. Justeru itu, pelbagai tindakan telah dilaksanakan oleh pihak yang terlibat dalam mewujudkan masyarakat penyayang bak kata “ yang tua dihormati, yang muda disayangi”.





Automated Enforcement System ( AES)


Nak terangkan sedikit pasal kajian tentang perbezaan Saman Ekor dan AES??

1.0  PENGENALAN

Kerajaan Malaysia telah melaksanakan satu sistem baru bagi menangani masalah kemalangan yang makin meningkat di Negara kita. Maka, automated enforcement system (AES) telah diperkenalkan mengantikan system yang mndapat tentangan oleh masyarakat iaitu sistem saman ekor. Topik ini membincangkan tentang saman Ekor dan serterusnya membincangkan tentang AES secara keseluruhannya. Masyarakat kini hanya memandang remeh dengan cara pemanduan kita di jalan raya. Masyarakat kita memandu secara bahaya tanpa memikirkan keselamatan mereka dan keselamatan pemandu lain. Ini menyebabkan kerajaan dengan kerjasama MIROS dibantu Jabatan Pengankutan Jalan dan Polis Diraja Malaysia membuat satu sistem yang diperbaiki iaitu Automated Enforcement System (AES). Sistem ini memang berbeza sedikit dengan saman ekor yang menjadi tentang masyarakat Malaysia pada awal tahun 2011. Di dalam karangan ini akan membincangkan tentan saman ekor dan AES tentang definisi dan matlamat serta kelebihan dan kekurangannya. Selain itu, AES ini tidak mengunakan tenaga kerja tetapi menggunakan kamera dan video secara menyeluruh.
Secara keseluruhannya, adakah sistem ini dapat bertahan lama dan hanya sementara sepertimana sistem Saman Ekor yang mendapat tentangan daripada masyarakat yang hanya memikirkan setiap tindakan yang telah buat hanya menyusahkan dan membebankan rakyat.







1.1 SAMAN EKOR

Saman Ekor? Apakah yang dimaksudkan oleh Saman Ekor? Saman Ekor bermaksud saman yang mengunakan sistem elektronik iaitu sistem “jerangkap laju” yang telah dipasangkan pada lebuhraya mahupun jalaraya. Sistem ini beroperasi bagi mengesan kenderaan yang membawa melebihi had laju yang telah ditetapkan. Saman ini dikhabarkan untuk mendidik para penguna jalanraya lebih berwaspada dan memandu secar berhati-hati di jalan raya.
Sistem ini sama dengan England dan Perancis yang menggunakan sistem jerangkap laju bagi memastikan tiadanya kesesakan lalu lintas dan kemalangan. Di Malaysia, sistem ini kuat diperkatakan kerana terdapat pelbagai masalah serta ditentang oleh rakyat. Dikhabarkan sistem ini bertujuan untuk mendidik rakyat bagi mematuhi peraturan jalan raya seperti perpatah orang tua kata “melentuh buluh biarlah daripada rebungnya” tetapi perkara ini disalah ertikan oleh pihak tertentu.
Bukan saman ekor ini yang tidak telus tetapi anggota polis yang sesuka hati menyaman pemandu tanpa mendengar sebarang pengakuan ataupun kenapa menlanggar peraturan tersebut. Ini menyebabkan mereka tidak dapat membela diri sendiri. Mereka hanya dipersalahkan  dan disaman sesuka hati. Contohnya, sekiranya anda mengalami masalah dalam keadaan yang terdesak apabila keluarga didapati kemalangan, perlukan anda mengikut had laju? Jawapannya tidak. Ini  juga menyebabkan anda disaman kerana sisitem jerangkap laju ini diaktifkan untuk menembak kod pendaftaran kenderaan yang melebihi had laju yang telah ditetapkan oleh Jabatan Pengankutan Jalanraya (JPJ).
Bayaran yang dikenakan sebanyak RM300 bagi setiap kesalahan laulintas amat menyakitkan hati rakyat kerana apabila mereka tidak membayar saman tersebut dalam tempoh 3 bulan yang elah ditetapkan menyebabkan individu tersebut tidak dapat memperbahuri cukai jalan  dan menyebabkan mereka susah untuk bergerak kemana-mana akibat masalah tersebut. Bayangkanlah satu-satunya kenderaan yang mereka miliki disenaraihitamkan menyebabkan mereka mengalami kesukaran untuk melakukan tugas seharian mereka. Sekiranya mereka melakukan 5 kali kesalahan yang sama menyebabkan mereka terpaksa membayar saman sebanyak RM1500 bagi mempengaruhi cukai jalan tersebut. Bukankan ini membebankan rakyat kita sendiri. Mengikut cara Negara jepun, mereka meletakkan alat pengesan kelajuan iaitu siren didalam setiap kenderaan bagi memastikan pemandu tidak memandu melebihi had laju yang telah ditetapkan. Kenapa Malaysia hanya meletakkan siren seperti itu hanya pada kenderan berat sahaja seperti lori dan bas? Bukankan sepatutnya sistem perlu diletakkan pada kenderaan yang kecil juga seperti kereta.
Selain itu, di Negara German, mereka tidak mengunakan sebarang sistem seperti jepun, Englnd dan perancis tetapi meraka menggunakan sistem meletakkan kereta peronda di setiap simpang bagi memastikan tiada kenderaan yang membawa kereta melebihi had laju. sekiranya sedemikian, peronda tersenut akan mengejar dan terus menyaman persalah tersebut. Bukankah ini sistem yang terbaik perlu kita contohi untuk memastikan kesesakan tidak berlaku. Bukankah polis trafik perlu banyakkan rondaan dan tidak hanya duduk goyang kaki sewaktu berkerja. Polis Malaysia boleh diumpamakan dengan peribahasa “ curi tulang” kerana polis trafik hanya menronda ketika hari perayaan, cuti sekolah. Itu lah waktu yang kita akan nampak mereka melakukan kerja. Adakah saman ini amat memberikan maanfaat kepada masyarakat dan rakyat. Saman ekor! Saman Ekor! Sisitem yang mudah rosak, salah tembak kenderaan. Adakah ini yang dikatakan membantu rakyat? Seperti kata Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan JPJ perlu memansuhkan saman ekor ini kerana bagi pemilik yang tidak dapat memperbaharuhi cukai jalan akan menimbulkan masalah sosial yang baru.
“ kalau JPJ tidak bagi, mereka ini akan mula membuat cukai jalan palsu dan memandangkan ada bergitu banyak yang dihalang daripada memperbaharui cukai jalan, sudah tentu mereka akan mencari alternatif lain. Secara tidak langsung ini akan menyebabkan aktiviti membuat cukai jalan palsu berkembang dan menular,” katanya di sidang parlimen pada 14 mei 2011. Bukankan ini akan menambahkan lagi beban rakyat? Sepatutnya PDRM dan JPJ perlu tingkatkan lagi kekuatan mereka dan mendisiplinkan lagi anggota mereka memahami perasaan rakyat Malaysia semuanya bukan dari golongan yang kaya. Mengapahkan merka perlu menambah banyak anggota di akademi Polis sedangkan merka hanya tidak melakukan sebarang penambahbaikkan dan mendapatkan kualiti yang bagus.

2.1 AUTOMATED ENFORCEMENT SYSTEM ( AES)
Automated Enforcement System (AES)? Apakah definisi AES? AES ialah satu sistem yang mengunakan sistem elektronik iaitu sistem berkamera yang dirakam melalui kamera ataupun video. Sistem ini juga berlainan sedikit dengan sistem saman ekor kerana ia mengunakan alat pegesan yang telah dipasang di atas jalan raya. Ia dilaksanakan agar dapat mendidik para penguna jalan raya lebih berhemat ketika menggunakan jalan raya mengikut kadar penambahan kenderaan dan pemandu di negara. Sistem ini juga dipenguatkuasakan secara automatik mengikut kesinambugan daripada pelan keselamatan jalan raya 2006-2010. Usaha ini diteruskan dengan aktivis keselamatan jalanraya seperti Jabatan Pengankutan Jalanraya (JPJ), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan lain-lain yang memberikan tumpuan kepada 4E ( Engineering, Enforcement, Education dan Enviroment). Sistem ini memberikan pendekatan kepada system based approach yang mampu mengubah sikap pemanduan rakyat Malaysia.
Sistem ini diwujudkan kerana ingin memberikan pengajaran terhadap permandu-permandu di jalan raya agar lebih berhati-hati dan sentiasa menghormati pengguna jalanraya yang lain. Kenapa perlunya AES dalam sistem keselamatan Malaysia. Perlunya sistem ini kerana ia mampu mengubah sikap pemandu, tingkah laku dan budaya pemanduan melalaui penguatkuasa dalam 24 jam, sistem ini tidak bermusim dan tidak ada campur tangan manusia. Ia juga meningkatkan tahap perception of being caught (POBC) di kalangan pengguna jalanraya. Pada hari biasa 25% meningkat ke 50% di musim perayaan semasa OPS SIKAP berbanding Negara maju hanya 80% sehingga 90%. Ini juga membantu terhadap penyelesaian kepada kos rawatan dan pemulihan kawasan yang sering berlaku kemalangan dengan jumlah lebih 800 blackspot di seluruh Negara yang amat tinggi dan memakan masa yang lama. AES juga adalah pemboleh atau dalam bahasa inggeris enabler yang merangkumi (embody) semua usaha ke arah mencapai sasaran pelan keselamatan jalanraya 2006-2010dalam mengurangkan kematian akibat kemalangan.

2.1.1 BAGAIMANAKAH AES BERFUNGSI UNTUK PENAMBAHBAIKKAN.
Dalam penambahbaikkan sistem AES, PDRM dan JPJ telah meletakkan sisitem ini di tempat yang selalu berlakunya kemalangan. AES ini mampu mengesan dan merakam secara automatik sebaik mana-mana kesalahan lalulintas yang telah dilakukan pemandu sendiri. AES hanya meliputi kesalahan yang tidak terlalu berat kerana ia adalah satu sistem untuk mengajar pemandu agar lebih berdisiplin semasa berada di jalanraya. Kesalahan yang diliputi oleh sistem AES hanya kesalahan pemandu yang tidak mematuhi lampu isyarat dan memandu melebihi had laju yang telah di tetapkan. Selalunya, pengguna jalanraya selalu akan lupa diri apabila berada di jalanraya terutama lelaki.  Setiap kesalahan yang telah dilakukan oleh pemandu akan dihantar secara real time onlineke pusat kawalan AES atau control centre. Maklumat yang telah dihantar akan diproses bagi mengenalpasti pemandu ataupun pemilik kenderaan berdasarkan kepada maklumat pemilik atau pemandu yang terdapat dalam pangkalan data JPJ. Sisitem ini sama sahaja dengan sistem saman ekor yang mendapat tentangan dengan skrip. Saman yang dikeluakan secara automatik dan dihantar melalui pos kepada kepada Orang Kena Saman (OKS). Sistem ini juga dengan secara automatik menghantar maklumt kes ke mahkamah untuk tujuan perbicaraan jika OKS  memilih untuk gagal membayar kompaun atau dibicarakan. Maka, dengan ini peilik atau pemandu kenderaan yang telah melakukan kesilapan akan terus ditangkap secara automatik dan terus dihantar ke sistem untuk disaman.

2.1.2 KELEBIHAN PENGUASAAN KESALAHAN LALULINTAS MELALUI AES BERBANDING DENGAN KEADAH YANG SEDIA ADA
Dalam sistem AES ini terdapat pelbagai kelebihan yang boleh kita terangkan. Automated Enforcement system juga mampu meningkatkan keberkesanan tindakan penguatkuasa melalui pengesanan aaupun detection dan ia juga mengeluarkan saman secara tulus , tepat dan sentiasa berterusan. Sistem ini juga tidak perlu anggota penguatkuasa merakam kesalahan secara manual di tepi jalan setiap masa.  Sistem penguasaan yang selamat, kerahsiaan, intergriti dan kesediaan 24jam. Ia juga mampu beroperasi 24 x 7 x 360 siang dan malam termasuk dalam semua keadaan cuaca. Sistem ini juga tidak ada campur tangan manusia dan keseluruhannya adalah kamera dan video. Ini menyebabkan tiada interaktif dengan persalah yang ada unsur-unsur rasuah di tepi jalan. Salah satu kelebihan yang sangat instimewa dalam sistem ini ialah ia mampu mengesan kesalahan yag dilakukan oleh kenderaan persendirian, komersial dan pengankutan awam. AES ini juga kuat dengan tentusah ukur ataupun (calibration) bagi setiap peralatan pengesanan dan perakam imej kesalahan dibut mengikut akta pengukuran kebangsaan 2007 agar kesalahan menjadi kes prima facie. Terdapat juga penghantaran gambar atau data sukar diceroboh ( encryption) kerana dihantar secara automatik setelah kesalahan dikesan semasa pemandu sedang leka memandu melebihi had laju atau semasa memotong ataupun melakukan kesalahan lalu lintas lain. AES juga secara langsung menjadi pencetus bagi tujuan mengajar dan membentuk pemandu agar lebih mematuhi peraturan lalu lintas.  Sistem ini juga tidak menyebabkan kesesakan lalu lintas.  Stuktur sistem direkabentuk agar tindakan undang-undang tidak boleh disangkai atau diperintahkan di mahkamah oleh persalah. Pada masa akan dating AES akan menguatkuasakan tugas-tugasaan dan mnghindarkan masalah pada masa sekarang iaitu memotong digarisan berkembar. Memotong di sebelah kiri semasa ingin memotong, kesalahan ini sering berlaku termasuklah wan, sekatan ke atas kenderaan yang memasuki kawansan Bandar. Pihak PDRM dan PINK juga membuat penguatkuasa laluan bas.kelebihan-kelebihan ini sangat membantu terhadap proses AES ini tetapi kekurangan di sama dengan sistem sama ekor. Pengunaanya banyak terhadap sistem elektronik yang bakal mendapat pelbagai kesusahan.

2.1.3 KESAN AES DALAM MENGURANGKAN KEMALANGAN JALAN RAYA DAN JANGKA MASA PANJANG AES
Kemalangan jalan raya sentiasa menjadi satu fanomena kepada Negara apabila peningkatannya amat mendadak dari tahun ke tahun. Tidak kira antara pemanduan sendiri mahu pemanduan melalui kenderaan awam. Sistem elektronik telah dilaksanakan di 90 negara lain di seluruh dunia. Di asia tenggara, Thailand dan Vietnam telah melaksanakan system digital traffic enforcement system. Di Malaysia juga sistem ini baru diperkenalkan bagi mengurangkan kadar kemalangan yang sering berlaku dijalanraya. Sikap pemandu juga dapat kita melihat sendiri apabila mereka mendapati bahawa jalan tersebut ada kamera AES dan mereka terus memperlahankan kenderaan agar tidak di saman secara automatik. Contoh keberkesanan AES di Negara-negara lain seperti perancis. Di perancis kadar kematian turun 27% dalam tempoh 3 tahun sejak pengunanan sistem berelektronik ini. Sementara itu, di jerman lokasi dipasangkan ditempat-tempat yang sentiasa berlakunya kemalangan. Tahap penurunan kelajuan menjadi satu budaya yang telah menyebabkan pemandu lebih berhati-hati semasa melalui kawasan tersebut. Setakat ini di Kuwait sahaja yang menunjukkan penurunan kadar kemalangan yang agak tinggi iaitu 48% daripada Negara-negara luar yang lain. 
Bagaimanapun, sekiranya AES ini memberikan keberkesanan, adakah sistem ini tidak akan diperlukan pada masa hadapan? Sekiranya AES ini bergitu efektif, kadar saman akan menurun tetapi Terdapat beberapa aspek yang perlu diambil kira. 9% penguna jalanraya adalah tegar melakukan kesalahan atau dalam bahasa inggerisnya habitual Offender. Setiap ada kesalahan yang dikeluarkan oleh sistem ini yang melibatkan kesalahan lalulintas dan kemalangan tidak kira dilebuhraya ataupun di jalanraya biasa. Volume kenderaan juga bertambah pada kadar 10% setiap tahun. Dalam jangka masa panjang, kadar lessen juga telah dikeluarkan semakin bertambah dan ini memberitahu bahawa pengguna jalanraya meningkat sama sekali. Selain itu, jalanraya yang ada semakin bertambah  dan kilometernya juga semakin bertambah. Ada juga lokasi blackspt yang sentiasa berubah jika ada kerja-kerja pembaikkan di buat di kawasan yang ada kamera dan video AES ini. Terdapat berberapa isu- isu yang berbangkit, isu yang paling penting adalah bukan jumlah saman dikeluarkan tapi perlu penyelesaian terhadap saman yang tidak diselesaikan. Contohnya pembayaran saman. Kementerian terlibat yang melaksanakan dan bertanggungjawab terhadap AES iaitu Kementerian Pengangkutan Malaysia. Kementerian Pengangkutan Malaysia merupakan tuan punya kepada AES di Malaysia. Agensi – agensi yang melaksanakan AES dibawah kementerian Pengangkutan secara langsung dalam perlaksanan AES ialah Jabatan Pengankutan Jalan (JPJ) bertanggungjawab melaksanakan AES secara langsung dan merupakan end user kepada sistem AES. MIROS bertanggungjawab dalam penentuan lokasi pemasangan kamera daripada blackspot (kawasan yang sering berlakunya kemalangan) dan menguruskan kajian keberkesanan AES.

3.1 BILANGAN KAMERA AES YANG DIPASANG DI MALAYSIA DAN ASAS PENENTUAN LOKASI PEMASANGAN KAMERA.
Kamera aes ini banyak memberikan manfaat kepada masyarakat berbanding saman ekor. Bilangan jumlah kamera yang telah dipasang 831 buah kamera. Jumlah kamera speeding 566 buah dan jumlah kamera traffic light 265 buah. Sistem ini juga mengikut perkembangan pada masa kini iaitu mengunakan teknologi telefon. Mobile kamera (30%) ebanyak 250 buah. Operasi kamera- kamera mullah alih adalah bagi kawasan-kawasan kemalangan yang tiada insfratruktur yang ada bekalan elektrik, liputn komunikasi dan sebagainyauntuk memasang kamera statistik. Selain itu, terdapat asas penentuan lokasi pemasangan kamera bagi sistem AES yang dilaksanakan oleh MIROS dengan bantuan JPJ, PDRM dan JKJR. Maklumat asas yang digunakan adalah berdasarkan darilamporan kemalangan PDRM ( Pol.27.) data daripada maklumat laporan ini dianalis oleh pihak MIROS bagi mengenalpasti koordinat kawasan lokasi-lokasi kemalangan. Seterusnya lokasi- lokasi tersebut diberikan markah (ranking) mengikut kes-kes kemalangan. Kes kemalangan diberikan markah mengikut susunan tinggi dan rendah. Contohnya, kes kemalangan , cedera parah , cedera ringan dan kemalangan ringan. Lokasi yang mengumpul markah tertinggi diberikan keutamanan untuk pemasangan kemera AES. Lokasi-lokasi ini juga dibuatkan sah.



4.1 PANDANGAN MASYARAKAT TERHADAP SISTEM AES
Terdapat pelbagai pandangan masyarakat pada mulanya tentang sistem AES. Risiko kepada  pelaksanaan sisitem AES adalah public outcry kerana sistem secara drastik akan mengubah sikap pemanduan dalam masa yang singkat. Namun bergitu rakyat mempunyai pilihan untuk tidak melanggar peraturan-peraturan dan undang- undang. AES ini dilaksankan seara berperingkat. Dijangka siap sepenuhnya 100% dalam tempoh 18 bulan dari ianya mula terlaksana. Tempoh ini cukup bagi kerajaan merlaksanakan program kesedaraan dan advokasi. Program advokasi adalah dibawah tanggungjawab jabatan keselamatan jalan raya (JKJR) bagi memastikan pemahaman dan penerimaan rakyat terhadap pematuhan undang-undang jalanraya, tanggungjawab menyelesaikan kes kesalahan trafik dan kesedaran keselamatan jalanraya. Lokasi pemasangan kamera tetap AES bukan rahsia tetapi diwar-warkan sebagai pengingatan kepada pengguna jalanraya. Papan  tanda amaran akan dipasangkan sebelum pengguna jalanraya menempuh kawasan yang dilengkapi kamera AES. Contohnya, pengguna jalanraya sentiasa memandu laju di jalanraya tetapi setelah melihat papan amaran, pemandu sendiri akan memperlahankan kenderaan agar tidak dirakam membawa laju dan tidak disaman secara automatik. Pandangan rakyat banyak memberikan positif terhadap sistem ini. Sistem ini tidak dapat banyak tentangan daripada masyarakat seperti mana saman ekor yang menjadi satu tentangan daripada masyarakat.

5.1 KESIMPULAN
Kesimpulannya, sistem Automated Enforcement System (AES) adalah salah satu sistem yang sangat bagus untuk memperbaiki salsiah diri setiap pemandu kerana pemandu akan lebih berhati-hati dan sentiasa berhemat semasa memandu. AES ini banyak memberikan manfaat kepada Negara kerana mampu mengurangkan kemalangan jalan raya. AES ini bukannya untuk membebankan rakyat tetapi untuk mengajar masyarakat kita agar lebih berwaspada dengan pemanduan kita sendiri. Seperti perpatah berkata “ pandu cermat jiwa selamat”. Ayat ini sentiasa digunakan dalam media massa agar menyedarkan bahawa pentingnya pemanduan yang berjaga-jaga. Pihak JPJ dan PDRM juga masih dalam proses memperbaiki segala yang masih dalam kekurangan pihak mereka agar dapat menjalankan tugas lebih bertanggungjawab.
Sistem saman ekor dan AES ini mengunakan sistem yang sama tetapi penerimaan masyarakat lebih kepada AES. Mengikut pengedaran masa sekarang, masyarakat lebih moden dengan persekitaran sekarang. Untuk menjana pemanduan berhemah haruslah bermula dari awal umpama melentuh buluh biarlah dari rebungnya. Sistem ini bukan untuk membebankan masyarakat tetapi menjana masyarakat lebih menayangi nyawa semasa memandu.










 SUMBER RUJUKAN
Mohamad Fazrul Azrin Jumaat, (2011). My First Feature about Saman Ekor.Saman EKOR efektif atau tak?.Diperoleh April 5, 2011 daripada                          www.mentaleader.blogspot.com/2011/04/my-first-feature-about-saman-ekor.html
Portal Rasmi Jabatan Pengankutan Jalan Malaysia, (2013). Automated Enforcement System. Dikemaskini pada 28/11/2013 daripada www.JPJ.gov.my/Aes-system







Tuesday, January 22, 2013

asalamualaikum dan salam sejahtera...ya allah engkau segala puji bagi aku hamba mu yang sangat lari jauh daripada kau ya allah swt..amin2x...

hai semua,wah lama juga kan fazrul azrin nie tak berblog..lama jugak lah dalam 7 bulan tak update pasal dari or karya2x yg yelah dihasilkan..hurmm... sedih jugak dari diri sendiri ini, biasalah kan bila kita kena kongkong dgn keluarga, umur dah 23 tahun pun still lagi nak kawal setiap perwatakan,kerjaya,hidup dan lain2x..
 sesetengah org memang suka di kawal oleh parent sebb dia sorg je mungkin dlm keluargatu tapi a? maksudnya a nie tak suka dikawal hidup nya sebb dia nak buktikan dirinya mampu bergerak lebih jauh bukan kerana pertolongan sesiapa2x
 A nie hidupnya agak kesian..ibarat dia nie bukan dari golongan atau sebahagian keluarganya..sebb apa? sebb dia tak pernah dihargai apa yg dia cuba lakukan,...ishh kesian lah dgr cerita dia nie...
 Mesti pelik kan macam ne azrin boleh tahu cerita dia nie..ibarat dia nie kawan baik azrin sendiri. azrin yang boleh membantu mendengar sahaja..nak lebih dari tu tak mampu nak mendengar..takut menjadi fitnah pada org lain..
 Setiap perkara yang sedang belaku di dalam kehidupan kita adalah Allah swt ingin menguji hmbanyanagar lebih taat kepadanya sebb itu Allah menurunkan musibah agar kita sentiasa meningati diantara 1 sama lain.. (nak kata zarin nie baik takda lah tapi boleh lah baik dari org mcm kuat fitnah manusia yg lain...)
Fitnah?tahu fitnah tu apa? cerita yang tidak benar disampaikan oleh org yang tidak bertanggungjawab kepada org lain agr menimbulkan syak wasangka..bukan kan itu tidak baok...setiap fitnah yang lemparkan kepda org yang teraniya..isyallah Allah sentiasa menemani kita..jgn kerana semua itu kita nak putus asa,stress,marah, fitnah balik kerana itu adalah syaitan yang menguasai diri kita jadi kita harus bersalawat,beristifar, isyallah semuanya akan hilang...amin2x
ok lah kawan2x, sampai disini sahaja faz berblog k..isyallah nanti faz update lagi...huhu

Wednesday, July 25, 2012

ASALAMUALAIKUM......


   Ungkapan ‘air dicincang tidak akan putus’. Pastinya setiap yang membaca sudah biasa mendengar ungkapan ini. Ia secara lansung dikaitkan dengan hubungan adik-beradik kandung. Begitu juga persaudaraan ibu bapa dengan anak-anak.Kerana apa? Hakikatnya walau seberapa banyak bilangan adik-beradik yang ada. Mereka semua tetap dari seorang ayah dan ibu. Jalinan darah daging itu selamanya tidak akan terputus. 
     
       Ini yang dimaksudkan bagai air yang dicincang tidak akan putus.. bukannya apa saja ingin berkongsi cerita tentang ungkapan ini yang diolah menjadi ungkapan lain bagi maksud yang tertentu..bagi kita sendiri ungkapan seperti ini sudah biasa terjadi didalam kehidupan harian kita kerana kita sentiasa bercakap dan bergaul untuk kebahgian dan sentiasa beramah mersa dengan semua manusia yang wujud dimuka bumi ini..ungkapan ini jugak boleh diterapkan oleh kita sendiri melalui kehidupan harian kita contohnya...jalinan teh tarik..pernah tak kita tengok bagaiman teh tarik dihasilkan? minum pandai tapi kita tidak tahu apa itu kelebihan teh tarik yang dihasilkan sehingga mampu menjadi fenomana pertandingan teh tarik yang disiarkan di televisyen sewaktu ketika dahulu... bagi seorang yang mahir membuat teh tarik mampu menarik sepanjang yang boleh tanpa menitiskan sedikit pun air dari tekongnya..tidakkah itu dianggap hebat?? maka yang terhebat digelar pemenang... betul tak?
       
    Sebenarnya benda yang hendak diceritakan bukan berkaitan dengan teh tarik tetapi ungkapan yang di olah sendiri daripada kawan penulis ini sendiri iaitu " umpama raksaksa langgar air,air tak putus"...ungkapan ini seumpama dengan ungkapan yang kita bincangkan takdi..bagai air yang dicincang tidak akan putus...sama tak? fikirkan sendiri apa yang diperkatakan itu menampakkan kesamaan yang sangat ketara kerana memiliki maksud yang sama walaupun penulisan atau pemikiran yang berbeza..kenapa? sebab kita sendiri yang mewujudkan perpatah-perpatah itu sendiri.    
           Walaupun apa yang terjadi ikatan yang mersa sentiasa memberikan cabaran dan dugaan kepada kita sendiri agar mampu menghadapi dan sentiasa berdoa agar menjadi yang terbaik dan sentiasa memikirkan perkara kehadapan agar tidak terpesong dan sentiasa menjadi panduan kepada sesiapa yang telah lari dari jalannya kerana kita semua memiliki ikatan yang abadi umpana perpatah yang telah diperkatakan takdi "bagai raksaksa langgar air,air tidak akan putus"


penulisan ini tidak ada kena mengena dengan sesiapa kerana hanya untuk dikongsi sahaja...

SALAM RAMAHDAN al-MUBARAK
      




Tuesday, July 24, 2012

Assalamualaikum.....
" Cakap Tidak Serupa BIKIN........"


Apa itu maksud " Cakap Tidak Serupa BIKIN"??
cakap tidak serupa bikin tiada maksud di dalam buku dewan bahasa dan pustaka kerana ia adalah perpatah orang zaman sekarang. Ia membawa maksud kepada sesuatu percakapan yang tidak dilaksanakan yang terluah melalui kata-kata yang tidak rasional bagi menunjukkan kepada orang lain yang mempercayai kata-kata tersebut.. 
   Bayangkanlah...seseorang itu bercakap atau ingin memberitahu kepada orang lain supaya mempercayai kata-katanya sedangkan dalam masa yang sama ianya tidak belaku seperti yang dicakapkan kerana hanya ingin menunjukkan rasa bangga dan riak di dalam hatinya sendiri.. contohnya, perkara ini selalu belaku didalam kehidupan seharian kita tidak kira dalam situasi perkerjaan, kekeluargaan, mahupun percintaan.    perkara seperti ini sentiasa belaku kerana ia hanya ini menunjukkan kebanggan diri sendiri sahaja..
   Perkara seperti ini juga tidak memberikan apa-apa kesan kepada sesiapa tetapi ia jugak mungkin akan melibatkan perasaan seseorg bakal terguris dan kecewa dengan sikap seorg yang seperti ini..ini jugak menyebabkan orang lain berasa agak kurang selesa dengan sikap dan pergai seseorang itu...nak cakap biar fikir dahulu kerana ia akan memakan diri sendiri dan menunjukkan kelemahan kita sendiri..
    Bak kata perpatah melayu "sudah jatuh ditimpa tangga" ibaratnya dah kita yang cakap perkara tersebut confrim2x tak boleh nak tarik balik kan... kita dah cakap kat semua org yang kita macam ini..sekali-kali jadi lain pulak...so nak salahkan siapa?? orang yang dok kat tepi jalan ke yang nak dipersalahkan ker?? mungkin tidak lah kot..dah kita sendiri yang buka bekong didada, jadi sendiri fikir lah sebelum bercakap...tidak ker bergitu?? 
    Sebenarnya penulisan nie tidak kena mengena dengan sesiapa hanya suka-suka yang tersirat didalam hati penulis seperti saya...jadi yang terasa ataupun yang terguris hati harap dimaafkan dan sentioasa melihat ke hadapan kerana kita hanyalah manusia biasa....asalam///.,,,

Wednesday, June 6, 2012

asalamualaikum.............salam 1 malaysia kepada semua pembaca dan juga bloger2 yang berada di sisi....hahahahahahaha


hi kawan-kawan lama juga saya ini tak berblog tau..biasalah sibuk katanya..ok sekarang ramainya yang nak tahu kan apa yang bob buat betul tak?? ok sekarang bob tak ada kerja yang tetap cuma berkerja sebagai seorang sales assistant dekat nagoya textiles & fashion sdn bhd di megamall kuantan.,..kenapa tak percaya?? percaya lah...sekarang fazrul dah dekat 10 bulan kerja kat situ..kerja dia menyeronokkan tapi stress sedikit kerana tiada life kalau kerja yang macam ni..nak cari kerja sekarng bukannnya mudah jadi kerja lah apa yang kita boleh lakukan buat sementara waktu org katakan..tapi tak yah lah risau sangat karya dalam kewartawanan tak pernah lupus dalam diri azrin sendiri kerana sekarang still lagi buat jurugambar bebas...ala macam biasalah kan tangkap gambar event..kahwin di area kuantan dan muadzam shah lah kan...hmmm apa ag nak cari tok hari ini yerk..jangan nak salah anggap ok..ini adalah permulaan bagi azrin memulakan hidup baru dan menghidupkan balik karya yang sudah lama terpadam dan dilupakan atas sebb yang tidak dapat dielakkkan...ok tok hari ini dan saat ini jer dulu...k see u soon in the new story and article...daaa asalamualaikum...

Monday, July 25, 2011

BuKaN NaK MenGaTa TeTaPi NaK KoNgSi PeNdApAt SeRtA PeNgAjArAn!!!

hello semua..huh! lama jugak tak berblog ni...aku kali ni nak bercerita ttg seorg mamat yang mmg pandai berlakon didepan kawan2...
bukan sakit hati dengan mmt ni tapi tak nak org kena tipu lah atas perbohongan mmt poyusss nie...
mmat ni mmg dok satu daerah dengan aku ni kawan2 yang ada dekat sini lah kan...dia ni mula2 bagus,alim,baik,putih..kiranya boleh lah buat calon suami untuk korang semua lah kan... first2 jumper, mamat ni sopan bila bercakap kalau mintak air dengan kitaorg dulu...
ya Allah...mcm nie "bagi nescafe ais satu "(nada lembut) "jgn kaw sangat yerk! fuhh!! ayat dia mmg terbaik taw..
korang kalau dengar mmg cair dengan suara dia..ala2 anuar zain la (gaya kumpulan balas) yerke??daaaa....hahaha mcm ner cair tak?? tak cair lagi ! wah! hebat lah korang ni tak cair...dia ni nak kata kerja? kerja lah jugak tapi biasa2 jer lah mcm aku jugak lah biasa2 jer kerjannya,,hahahhaahah!
pastu lama jugak lah aku quit dari kerja tu taw..sebb kena sambung prctikal aku yang dilakukan dekat suria FM tu...lama lah jugak sampai aku kenal lah kawan baru yang baru datang kerja mengantikan aku kan..hahahaha..ok kita cerita tentang topik yang sepattnya...mamat yang aku dok cerita ni rupanya talam dua muka..hmmm..tak sangka! tak sangka! rupa-rupanya mamat ini baik dengan kawan aku sebb ada udang disebalik maggie lah...wah waktu mengayat budi bahasa budaya kita! kadang2 tu siap guna bahasa inggeris..kiranya mmat ni mula2 dipikirkan bijak lah kan sebb pandai text sms guna english education gtu bak kata ucop wilchair..hhuhuhuhu...ak kata org Allah tu maha Esa ia tunjukkan pada kami semua tentang perangai mmat ini sebetul2nya..iaitu kaki temberang! kaki penipu! kaki pembohong! dan sekaki kai yang lain! konon lah gaya dia dan wajah ibaratt que haidar n brat pitt tapi dah macam mamat tersepit ada lah...dia ni kalau berkawan nampak sangat memilih lah yang setaraf dengan dia..bergaya,smart tetapi kalau semua tu dari hasil pinjam buat apa kan? betul tak ibarat biar pape asalkan bergaya gtu!! tolong lah kalau dah pape tu buat jer cara pape..tak yah nak berlagak!! setahu kami lah kan..poyo2 kitaorg pown..gaji kitaorg lagi tinggi dari dia lah..sikit jer tak banyak pown...
kitaorg sebnrnya tak kisah pasal bergaya tu tapi akibat perbuatan mamat yang poyos ni..dia menyebabkan kami semua mcm nak ignore jer mamat ni tapi dia ni kalau dah poyo! poyo jugak lah jawapnya!!! dia ni bermasalah lah jugak...kalau naqk bayar apa2 mesti tanyya berapa harganya walaupon dah dok lama n join the port tak tahu2 lagi ker apa?? dengan org lain kirannya lain...org lain kirannya lain lah kan..tak pahm2 ker??!!! nak panjangkan cerita dia ni cakap omputih tapi..............ada dictionary yang tolong dia tiap SMS tu..Ya Allah malu nya...you can ask help with other people to improve your english language but don't to up yourself because you write that message..so, dispointed about this person...why? why you want to lied? ? kalau dah tak reti tu..buat jer ayat kita sendiri..Bahasa melayu..tak payah nak menipu lah woiiiiii!!! tolong lah paham...!!!ko ni mmg bermasalh ke apa?? ini bakal calon suami yg korg semua idamkn??tolong lh phm..mungkin tidak kot...dah lh..mls nak cerita lagi..sebnrnya bukan nak menjatuhkan sesiapa...tetapi untuk korang mengenali betul2 siapa org itu dan keiklasan hati beliau tanpa penipuan, pembohongan terhadap anda..jadi renung2 kan lh yerk!!