Pages

Tuesday, July 24, 2012

Assalamualaikum.....
" Cakap Tidak Serupa BIKIN........"


Apa itu maksud " Cakap Tidak Serupa BIKIN"??
cakap tidak serupa bikin tiada maksud di dalam buku dewan bahasa dan pustaka kerana ia adalah perpatah orang zaman sekarang. Ia membawa maksud kepada sesuatu percakapan yang tidak dilaksanakan yang terluah melalui kata-kata yang tidak rasional bagi menunjukkan kepada orang lain yang mempercayai kata-kata tersebut.. 
   Bayangkanlah...seseorang itu bercakap atau ingin memberitahu kepada orang lain supaya mempercayai kata-katanya sedangkan dalam masa yang sama ianya tidak belaku seperti yang dicakapkan kerana hanya ingin menunjukkan rasa bangga dan riak di dalam hatinya sendiri.. contohnya, perkara ini selalu belaku didalam kehidupan seharian kita tidak kira dalam situasi perkerjaan, kekeluargaan, mahupun percintaan.    perkara seperti ini sentiasa belaku kerana ia hanya ini menunjukkan kebanggan diri sendiri sahaja..
   Perkara seperti ini juga tidak memberikan apa-apa kesan kepada sesiapa tetapi ia jugak mungkin akan melibatkan perasaan seseorg bakal terguris dan kecewa dengan sikap seorg yang seperti ini..ini jugak menyebabkan orang lain berasa agak kurang selesa dengan sikap dan pergai seseorang itu...nak cakap biar fikir dahulu kerana ia akan memakan diri sendiri dan menunjukkan kelemahan kita sendiri..
    Bak kata perpatah melayu "sudah jatuh ditimpa tangga" ibaratnya dah kita yang cakap perkara tersebut confrim2x tak boleh nak tarik balik kan... kita dah cakap kat semua org yang kita macam ini..sekali-kali jadi lain pulak...so nak salahkan siapa?? orang yang dok kat tepi jalan ke yang nak dipersalahkan ker?? mungkin tidak lah kot..dah kita sendiri yang buka bekong didada, jadi sendiri fikir lah sebelum bercakap...tidak ker bergitu?? 
    Sebenarnya penulisan nie tidak kena mengena dengan sesiapa hanya suka-suka yang tersirat didalam hati penulis seperti saya...jadi yang terasa ataupun yang terguris hati harap dimaafkan dan sentioasa melihat ke hadapan kerana kita hanyalah manusia biasa....asalam///.,,,

No comments:

Post a Comment