Pages

Saturday, January 11, 2014

Automated Enforcement System ( AES)


Nak terangkan sedikit pasal kajian tentang perbezaan Saman Ekor dan AES??

1.0  PENGENALAN

Kerajaan Malaysia telah melaksanakan satu sistem baru bagi menangani masalah kemalangan yang makin meningkat di Negara kita. Maka, automated enforcement system (AES) telah diperkenalkan mengantikan system yang mndapat tentangan oleh masyarakat iaitu sistem saman ekor. Topik ini membincangkan tentang saman Ekor dan serterusnya membincangkan tentang AES secara keseluruhannya. Masyarakat kini hanya memandang remeh dengan cara pemanduan kita di jalan raya. Masyarakat kita memandu secara bahaya tanpa memikirkan keselamatan mereka dan keselamatan pemandu lain. Ini menyebabkan kerajaan dengan kerjasama MIROS dibantu Jabatan Pengankutan Jalan dan Polis Diraja Malaysia membuat satu sistem yang diperbaiki iaitu Automated Enforcement System (AES). Sistem ini memang berbeza sedikit dengan saman ekor yang menjadi tentang masyarakat Malaysia pada awal tahun 2011. Di dalam karangan ini akan membincangkan tentan saman ekor dan AES tentang definisi dan matlamat serta kelebihan dan kekurangannya. Selain itu, AES ini tidak mengunakan tenaga kerja tetapi menggunakan kamera dan video secara menyeluruh.
Secara keseluruhannya, adakah sistem ini dapat bertahan lama dan hanya sementara sepertimana sistem Saman Ekor yang mendapat tentangan daripada masyarakat yang hanya memikirkan setiap tindakan yang telah buat hanya menyusahkan dan membebankan rakyat.







1.1 SAMAN EKOR

Saman Ekor? Apakah yang dimaksudkan oleh Saman Ekor? Saman Ekor bermaksud saman yang mengunakan sistem elektronik iaitu sistem “jerangkap laju” yang telah dipasangkan pada lebuhraya mahupun jalaraya. Sistem ini beroperasi bagi mengesan kenderaan yang membawa melebihi had laju yang telah ditetapkan. Saman ini dikhabarkan untuk mendidik para penguna jalanraya lebih berwaspada dan memandu secar berhati-hati di jalan raya.
Sistem ini sama dengan England dan Perancis yang menggunakan sistem jerangkap laju bagi memastikan tiadanya kesesakan lalu lintas dan kemalangan. Di Malaysia, sistem ini kuat diperkatakan kerana terdapat pelbagai masalah serta ditentang oleh rakyat. Dikhabarkan sistem ini bertujuan untuk mendidik rakyat bagi mematuhi peraturan jalan raya seperti perpatah orang tua kata “melentuh buluh biarlah daripada rebungnya” tetapi perkara ini disalah ertikan oleh pihak tertentu.
Bukan saman ekor ini yang tidak telus tetapi anggota polis yang sesuka hati menyaman pemandu tanpa mendengar sebarang pengakuan ataupun kenapa menlanggar peraturan tersebut. Ini menyebabkan mereka tidak dapat membela diri sendiri. Mereka hanya dipersalahkan  dan disaman sesuka hati. Contohnya, sekiranya anda mengalami masalah dalam keadaan yang terdesak apabila keluarga didapati kemalangan, perlukan anda mengikut had laju? Jawapannya tidak. Ini  juga menyebabkan anda disaman kerana sisitem jerangkap laju ini diaktifkan untuk menembak kod pendaftaran kenderaan yang melebihi had laju yang telah ditetapkan oleh Jabatan Pengankutan Jalanraya (JPJ).
Bayaran yang dikenakan sebanyak RM300 bagi setiap kesalahan laulintas amat menyakitkan hati rakyat kerana apabila mereka tidak membayar saman tersebut dalam tempoh 3 bulan yang elah ditetapkan menyebabkan individu tersebut tidak dapat memperbahuri cukai jalan  dan menyebabkan mereka susah untuk bergerak kemana-mana akibat masalah tersebut. Bayangkanlah satu-satunya kenderaan yang mereka miliki disenaraihitamkan menyebabkan mereka mengalami kesukaran untuk melakukan tugas seharian mereka. Sekiranya mereka melakukan 5 kali kesalahan yang sama menyebabkan mereka terpaksa membayar saman sebanyak RM1500 bagi mempengaruhi cukai jalan tersebut. Bukankan ini membebankan rakyat kita sendiri. Mengikut cara Negara jepun, mereka meletakkan alat pengesan kelajuan iaitu siren didalam setiap kenderaan bagi memastikan pemandu tidak memandu melebihi had laju yang telah ditetapkan. Kenapa Malaysia hanya meletakkan siren seperti itu hanya pada kenderan berat sahaja seperti lori dan bas? Bukankan sepatutnya sistem perlu diletakkan pada kenderaan yang kecil juga seperti kereta.
Selain itu, di Negara German, mereka tidak mengunakan sebarang sistem seperti jepun, Englnd dan perancis tetapi meraka menggunakan sistem meletakkan kereta peronda di setiap simpang bagi memastikan tiada kenderaan yang membawa kereta melebihi had laju. sekiranya sedemikian, peronda tersenut akan mengejar dan terus menyaman persalah tersebut. Bukankah ini sistem yang terbaik perlu kita contohi untuk memastikan kesesakan tidak berlaku. Bukankah polis trafik perlu banyakkan rondaan dan tidak hanya duduk goyang kaki sewaktu berkerja. Polis Malaysia boleh diumpamakan dengan peribahasa “ curi tulang” kerana polis trafik hanya menronda ketika hari perayaan, cuti sekolah. Itu lah waktu yang kita akan nampak mereka melakukan kerja. Adakah saman ini amat memberikan maanfaat kepada masyarakat dan rakyat. Saman ekor! Saman Ekor! Sisitem yang mudah rosak, salah tembak kenderaan. Adakah ini yang dikatakan membantu rakyat? Seperti kata Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan JPJ perlu memansuhkan saman ekor ini kerana bagi pemilik yang tidak dapat memperbaharuhi cukai jalan akan menimbulkan masalah sosial yang baru.
“ kalau JPJ tidak bagi, mereka ini akan mula membuat cukai jalan palsu dan memandangkan ada bergitu banyak yang dihalang daripada memperbaharui cukai jalan, sudah tentu mereka akan mencari alternatif lain. Secara tidak langsung ini akan menyebabkan aktiviti membuat cukai jalan palsu berkembang dan menular,” katanya di sidang parlimen pada 14 mei 2011. Bukankan ini akan menambahkan lagi beban rakyat? Sepatutnya PDRM dan JPJ perlu tingkatkan lagi kekuatan mereka dan mendisiplinkan lagi anggota mereka memahami perasaan rakyat Malaysia semuanya bukan dari golongan yang kaya. Mengapahkan merka perlu menambah banyak anggota di akademi Polis sedangkan merka hanya tidak melakukan sebarang penambahbaikkan dan mendapatkan kualiti yang bagus.

2.1 AUTOMATED ENFORCEMENT SYSTEM ( AES)
Automated Enforcement System (AES)? Apakah definisi AES? AES ialah satu sistem yang mengunakan sistem elektronik iaitu sistem berkamera yang dirakam melalui kamera ataupun video. Sistem ini juga berlainan sedikit dengan sistem saman ekor kerana ia mengunakan alat pegesan yang telah dipasang di atas jalan raya. Ia dilaksanakan agar dapat mendidik para penguna jalan raya lebih berhemat ketika menggunakan jalan raya mengikut kadar penambahan kenderaan dan pemandu di negara. Sistem ini juga dipenguatkuasakan secara automatik mengikut kesinambugan daripada pelan keselamatan jalan raya 2006-2010. Usaha ini diteruskan dengan aktivis keselamatan jalanraya seperti Jabatan Pengankutan Jalanraya (JPJ), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan lain-lain yang memberikan tumpuan kepada 4E ( Engineering, Enforcement, Education dan Enviroment). Sistem ini memberikan pendekatan kepada system based approach yang mampu mengubah sikap pemanduan rakyat Malaysia.
Sistem ini diwujudkan kerana ingin memberikan pengajaran terhadap permandu-permandu di jalan raya agar lebih berhati-hati dan sentiasa menghormati pengguna jalanraya yang lain. Kenapa perlunya AES dalam sistem keselamatan Malaysia. Perlunya sistem ini kerana ia mampu mengubah sikap pemandu, tingkah laku dan budaya pemanduan melalaui penguatkuasa dalam 24 jam, sistem ini tidak bermusim dan tidak ada campur tangan manusia. Ia juga meningkatkan tahap perception of being caught (POBC) di kalangan pengguna jalanraya. Pada hari biasa 25% meningkat ke 50% di musim perayaan semasa OPS SIKAP berbanding Negara maju hanya 80% sehingga 90%. Ini juga membantu terhadap penyelesaian kepada kos rawatan dan pemulihan kawasan yang sering berlaku kemalangan dengan jumlah lebih 800 blackspot di seluruh Negara yang amat tinggi dan memakan masa yang lama. AES juga adalah pemboleh atau dalam bahasa inggeris enabler yang merangkumi (embody) semua usaha ke arah mencapai sasaran pelan keselamatan jalanraya 2006-2010dalam mengurangkan kematian akibat kemalangan.

2.1.1 BAGAIMANAKAH AES BERFUNGSI UNTUK PENAMBAHBAIKKAN.
Dalam penambahbaikkan sistem AES, PDRM dan JPJ telah meletakkan sisitem ini di tempat yang selalu berlakunya kemalangan. AES ini mampu mengesan dan merakam secara automatik sebaik mana-mana kesalahan lalulintas yang telah dilakukan pemandu sendiri. AES hanya meliputi kesalahan yang tidak terlalu berat kerana ia adalah satu sistem untuk mengajar pemandu agar lebih berdisiplin semasa berada di jalanraya. Kesalahan yang diliputi oleh sistem AES hanya kesalahan pemandu yang tidak mematuhi lampu isyarat dan memandu melebihi had laju yang telah di tetapkan. Selalunya, pengguna jalanraya selalu akan lupa diri apabila berada di jalanraya terutama lelaki.  Setiap kesalahan yang telah dilakukan oleh pemandu akan dihantar secara real time onlineke pusat kawalan AES atau control centre. Maklumat yang telah dihantar akan diproses bagi mengenalpasti pemandu ataupun pemilik kenderaan berdasarkan kepada maklumat pemilik atau pemandu yang terdapat dalam pangkalan data JPJ. Sisitem ini sama sahaja dengan sistem saman ekor yang mendapat tentangan dengan skrip. Saman yang dikeluakan secara automatik dan dihantar melalui pos kepada kepada Orang Kena Saman (OKS). Sistem ini juga dengan secara automatik menghantar maklumt kes ke mahkamah untuk tujuan perbicaraan jika OKS  memilih untuk gagal membayar kompaun atau dibicarakan. Maka, dengan ini peilik atau pemandu kenderaan yang telah melakukan kesilapan akan terus ditangkap secara automatik dan terus dihantar ke sistem untuk disaman.

2.1.2 KELEBIHAN PENGUASAAN KESALAHAN LALULINTAS MELALUI AES BERBANDING DENGAN KEADAH YANG SEDIA ADA
Dalam sistem AES ini terdapat pelbagai kelebihan yang boleh kita terangkan. Automated Enforcement system juga mampu meningkatkan keberkesanan tindakan penguatkuasa melalui pengesanan aaupun detection dan ia juga mengeluarkan saman secara tulus , tepat dan sentiasa berterusan. Sistem ini juga tidak perlu anggota penguatkuasa merakam kesalahan secara manual di tepi jalan setiap masa.  Sistem penguasaan yang selamat, kerahsiaan, intergriti dan kesediaan 24jam. Ia juga mampu beroperasi 24 x 7 x 360 siang dan malam termasuk dalam semua keadaan cuaca. Sistem ini juga tidak ada campur tangan manusia dan keseluruhannya adalah kamera dan video. Ini menyebabkan tiada interaktif dengan persalah yang ada unsur-unsur rasuah di tepi jalan. Salah satu kelebihan yang sangat instimewa dalam sistem ini ialah ia mampu mengesan kesalahan yag dilakukan oleh kenderaan persendirian, komersial dan pengankutan awam. AES ini juga kuat dengan tentusah ukur ataupun (calibration) bagi setiap peralatan pengesanan dan perakam imej kesalahan dibut mengikut akta pengukuran kebangsaan 2007 agar kesalahan menjadi kes prima facie. Terdapat juga penghantaran gambar atau data sukar diceroboh ( encryption) kerana dihantar secara automatik setelah kesalahan dikesan semasa pemandu sedang leka memandu melebihi had laju atau semasa memotong ataupun melakukan kesalahan lalu lintas lain. AES juga secara langsung menjadi pencetus bagi tujuan mengajar dan membentuk pemandu agar lebih mematuhi peraturan lalu lintas.  Sistem ini juga tidak menyebabkan kesesakan lalu lintas.  Stuktur sistem direkabentuk agar tindakan undang-undang tidak boleh disangkai atau diperintahkan di mahkamah oleh persalah. Pada masa akan dating AES akan menguatkuasakan tugas-tugasaan dan mnghindarkan masalah pada masa sekarang iaitu memotong digarisan berkembar. Memotong di sebelah kiri semasa ingin memotong, kesalahan ini sering berlaku termasuklah wan, sekatan ke atas kenderaan yang memasuki kawansan Bandar. Pihak PDRM dan PINK juga membuat penguatkuasa laluan bas.kelebihan-kelebihan ini sangat membantu terhadap proses AES ini tetapi kekurangan di sama dengan sistem sama ekor. Pengunaanya banyak terhadap sistem elektronik yang bakal mendapat pelbagai kesusahan.

2.1.3 KESAN AES DALAM MENGURANGKAN KEMALANGAN JALAN RAYA DAN JANGKA MASA PANJANG AES
Kemalangan jalan raya sentiasa menjadi satu fanomena kepada Negara apabila peningkatannya amat mendadak dari tahun ke tahun. Tidak kira antara pemanduan sendiri mahu pemanduan melalui kenderaan awam. Sistem elektronik telah dilaksanakan di 90 negara lain di seluruh dunia. Di asia tenggara, Thailand dan Vietnam telah melaksanakan system digital traffic enforcement system. Di Malaysia juga sistem ini baru diperkenalkan bagi mengurangkan kadar kemalangan yang sering berlaku dijalanraya. Sikap pemandu juga dapat kita melihat sendiri apabila mereka mendapati bahawa jalan tersebut ada kamera AES dan mereka terus memperlahankan kenderaan agar tidak di saman secara automatik. Contoh keberkesanan AES di Negara-negara lain seperti perancis. Di perancis kadar kematian turun 27% dalam tempoh 3 tahun sejak pengunanan sistem berelektronik ini. Sementara itu, di jerman lokasi dipasangkan ditempat-tempat yang sentiasa berlakunya kemalangan. Tahap penurunan kelajuan menjadi satu budaya yang telah menyebabkan pemandu lebih berhati-hati semasa melalui kawasan tersebut. Setakat ini di Kuwait sahaja yang menunjukkan penurunan kadar kemalangan yang agak tinggi iaitu 48% daripada Negara-negara luar yang lain. 
Bagaimanapun, sekiranya AES ini memberikan keberkesanan, adakah sistem ini tidak akan diperlukan pada masa hadapan? Sekiranya AES ini bergitu efektif, kadar saman akan menurun tetapi Terdapat beberapa aspek yang perlu diambil kira. 9% penguna jalanraya adalah tegar melakukan kesalahan atau dalam bahasa inggerisnya habitual Offender. Setiap ada kesalahan yang dikeluarkan oleh sistem ini yang melibatkan kesalahan lalulintas dan kemalangan tidak kira dilebuhraya ataupun di jalanraya biasa. Volume kenderaan juga bertambah pada kadar 10% setiap tahun. Dalam jangka masa panjang, kadar lessen juga telah dikeluarkan semakin bertambah dan ini memberitahu bahawa pengguna jalanraya meningkat sama sekali. Selain itu, jalanraya yang ada semakin bertambah  dan kilometernya juga semakin bertambah. Ada juga lokasi blackspt yang sentiasa berubah jika ada kerja-kerja pembaikkan di buat di kawasan yang ada kamera dan video AES ini. Terdapat berberapa isu- isu yang berbangkit, isu yang paling penting adalah bukan jumlah saman dikeluarkan tapi perlu penyelesaian terhadap saman yang tidak diselesaikan. Contohnya pembayaran saman. Kementerian terlibat yang melaksanakan dan bertanggungjawab terhadap AES iaitu Kementerian Pengangkutan Malaysia. Kementerian Pengangkutan Malaysia merupakan tuan punya kepada AES di Malaysia. Agensi – agensi yang melaksanakan AES dibawah kementerian Pengangkutan secara langsung dalam perlaksanan AES ialah Jabatan Pengankutan Jalan (JPJ) bertanggungjawab melaksanakan AES secara langsung dan merupakan end user kepada sistem AES. MIROS bertanggungjawab dalam penentuan lokasi pemasangan kamera daripada blackspot (kawasan yang sering berlakunya kemalangan) dan menguruskan kajian keberkesanan AES.

3.1 BILANGAN KAMERA AES YANG DIPASANG DI MALAYSIA DAN ASAS PENENTUAN LOKASI PEMASANGAN KAMERA.
Kamera aes ini banyak memberikan manfaat kepada masyarakat berbanding saman ekor. Bilangan jumlah kamera yang telah dipasang 831 buah kamera. Jumlah kamera speeding 566 buah dan jumlah kamera traffic light 265 buah. Sistem ini juga mengikut perkembangan pada masa kini iaitu mengunakan teknologi telefon. Mobile kamera (30%) ebanyak 250 buah. Operasi kamera- kamera mullah alih adalah bagi kawasan-kawasan kemalangan yang tiada insfratruktur yang ada bekalan elektrik, liputn komunikasi dan sebagainyauntuk memasang kamera statistik. Selain itu, terdapat asas penentuan lokasi pemasangan kamera bagi sistem AES yang dilaksanakan oleh MIROS dengan bantuan JPJ, PDRM dan JKJR. Maklumat asas yang digunakan adalah berdasarkan darilamporan kemalangan PDRM ( Pol.27.) data daripada maklumat laporan ini dianalis oleh pihak MIROS bagi mengenalpasti koordinat kawasan lokasi-lokasi kemalangan. Seterusnya lokasi- lokasi tersebut diberikan markah (ranking) mengikut kes-kes kemalangan. Kes kemalangan diberikan markah mengikut susunan tinggi dan rendah. Contohnya, kes kemalangan , cedera parah , cedera ringan dan kemalangan ringan. Lokasi yang mengumpul markah tertinggi diberikan keutamanan untuk pemasangan kemera AES. Lokasi-lokasi ini juga dibuatkan sah.



4.1 PANDANGAN MASYARAKAT TERHADAP SISTEM AES
Terdapat pelbagai pandangan masyarakat pada mulanya tentang sistem AES. Risiko kepada  pelaksanaan sisitem AES adalah public outcry kerana sistem secara drastik akan mengubah sikap pemanduan dalam masa yang singkat. Namun bergitu rakyat mempunyai pilihan untuk tidak melanggar peraturan-peraturan dan undang- undang. AES ini dilaksankan seara berperingkat. Dijangka siap sepenuhnya 100% dalam tempoh 18 bulan dari ianya mula terlaksana. Tempoh ini cukup bagi kerajaan merlaksanakan program kesedaraan dan advokasi. Program advokasi adalah dibawah tanggungjawab jabatan keselamatan jalan raya (JKJR) bagi memastikan pemahaman dan penerimaan rakyat terhadap pematuhan undang-undang jalanraya, tanggungjawab menyelesaikan kes kesalahan trafik dan kesedaran keselamatan jalanraya. Lokasi pemasangan kamera tetap AES bukan rahsia tetapi diwar-warkan sebagai pengingatan kepada pengguna jalanraya. Papan  tanda amaran akan dipasangkan sebelum pengguna jalanraya menempuh kawasan yang dilengkapi kamera AES. Contohnya, pengguna jalanraya sentiasa memandu laju di jalanraya tetapi setelah melihat papan amaran, pemandu sendiri akan memperlahankan kenderaan agar tidak dirakam membawa laju dan tidak disaman secara automatik. Pandangan rakyat banyak memberikan positif terhadap sistem ini. Sistem ini tidak dapat banyak tentangan daripada masyarakat seperti mana saman ekor yang menjadi satu tentangan daripada masyarakat.

5.1 KESIMPULAN
Kesimpulannya, sistem Automated Enforcement System (AES) adalah salah satu sistem yang sangat bagus untuk memperbaiki salsiah diri setiap pemandu kerana pemandu akan lebih berhati-hati dan sentiasa berhemat semasa memandu. AES ini banyak memberikan manfaat kepada Negara kerana mampu mengurangkan kemalangan jalan raya. AES ini bukannya untuk membebankan rakyat tetapi untuk mengajar masyarakat kita agar lebih berwaspada dengan pemanduan kita sendiri. Seperti perpatah berkata “ pandu cermat jiwa selamat”. Ayat ini sentiasa digunakan dalam media massa agar menyedarkan bahawa pentingnya pemanduan yang berjaga-jaga. Pihak JPJ dan PDRM juga masih dalam proses memperbaiki segala yang masih dalam kekurangan pihak mereka agar dapat menjalankan tugas lebih bertanggungjawab.
Sistem saman ekor dan AES ini mengunakan sistem yang sama tetapi penerimaan masyarakat lebih kepada AES. Mengikut pengedaran masa sekarang, masyarakat lebih moden dengan persekitaran sekarang. Untuk menjana pemanduan berhemah haruslah bermula dari awal umpama melentuh buluh biarlah dari rebungnya. Sistem ini bukan untuk membebankan masyarakat tetapi menjana masyarakat lebih menayangi nyawa semasa memandu.










 SUMBER RUJUKAN
Mohamad Fazrul Azrin Jumaat, (2011). My First Feature about Saman Ekor.Saman EKOR efektif atau tak?.Diperoleh April 5, 2011 daripada                          www.mentaleader.blogspot.com/2011/04/my-first-feature-about-saman-ekor.html
Portal Rasmi Jabatan Pengankutan Jalan Malaysia, (2013). Automated Enforcement System. Dikemaskini pada 28/11/2013 daripada www.JPJ.gov.my/Aes-system







No comments:

Post a Comment