Pages

Saturday, January 11, 2014

Prinsip Lakonan Stanislavsky dan Brecht



PENGENALAN

Lakonan merupakan satu teknik lakon yang biasa digunakan didalam pementasaan mahupun drama. Sesetengah pelakon tidak memahami tentang teknik lakonan yang diperkenalkan oleh dua orang tokoh yang sangat popular. Perbezaan lakonan di television dan teater adalah ruang yang telah digunakan maka didalam teater prinsip- prinsip lakonan Stanislavsky dan brecht amat penting dan perlu dipelajari. Didalam prinsip lakonan Stanislavsky dan brecht menunjukkan teknik bagaimana cara seseorang pelakon melakonkan seseuatu watak di atas pementasan yang melibatkan penonton secara bersemuka. Keadah-keadah yang dipertengahkan juga dapat membantu seseorang pelakon melakonan watak mengikut teknik yang telah diberikan oleh dua-dua tokoh.  



Prinsip Lakonan Stanislavsky

Stanislavsky dilahirkan pada 17 january 1983 dengan nama iaitu Konstantin sergeievich alexeyev di Moscow dalam sebuah keluarga yang sangat kaya. Pertama kali ditampilkan didalam seni persembahan pada usianya 7 tahun. Ia juga mengambil nama panggung Stanislavsky pada awal kariernya ( disebabkan untuk menjaga nama baik keluarganya). Beliau juga diberi gelaran sebagai bapa sistem lakonan. Beliau percaya bahawa lakonan bukan sekadar memahami tetapi perlu dilakonkan dalam keadaan sebenar serta memahami terus di dalam hati. Beliau telah menghembuskan nafas terakhirnya pada tahun 7 ogos 1938. Terdapat bentuk yang telah Stanislavsky keluarkan diantaranya seperti berikut:-

1.      Magik IF
Saya telah mendapat watak sebagai seorang penjaga didalam satu naskah “ pokok kelapa sayang”. Berdasarkan watak penjaga yang saya peroleh dari naskah tersebut. Apa yang saya dapat lihat yang dimaksudkan dengan konsep Magik IF adalah “Apakah yang harus saya lakukan dan kalau aku..”. apa yang saya perlu lakukan adalah menjadi seorang penjaga kepada seorang lelaki tua yang kesepian dan kesunyian. Sifat fizikalnya mestilah berbeza dengan lelaki tua tersebut kerana muda dan kurang memahami sifat dan sikap orang tua tersebut. Pergerakan aksi pelakon harus menghayati perwatakkan seorang penjaga yangb harus mengetahui apakah tujuan watak tersebut didalam naskah. Faktor kecergasaan atau logika yang boleh dilihat adalah seorang yang cergas, pemikiran yang bagus kerana sentiasa ingin tahu apa yang telah berlaku terhadap lelaki tua tersebut. Sekiranya watak ini dimainkan diatas pentas, sifat ingin tahu akan ditonjolkan untuk membongkarkan segala rahsia yang disimpan sekian lama oleh lelaki tua tersebut. Daripada konsep penampilan yang dapat dilihat ialah berpakain biasa sahaja. Prinsip Stanislavsky juga tidak percaya bahawa seseorang pelakon itu akan mempercayai watak tersebut seikhlas-ikhlasnya terhadap kebenaran dan kejadian yang telah dipersembahkan diatas pentas tetapi seseorang pelakon itu mesti mempercayai kemungkinan yang akan berlaku. Secara ringkasnya, IF ialah saranan yang bukanlah melibatkan sesuatu terhadap apa yang sedia wujud tetapi pelakon akan mencipta masalah-masalah untuk dirinya dan berusaha menyelesaikannya secara semulajadi kearah dalaman dan luaran lakonan. Penggunaan method IF ini akan merangsangkan kekuatan terhadap imaginasi , pemikiran dan aksi yang pelakon akan lakukan di atas pentas dan dapat mengatasi masalah dam mekanisma emosi secara mendalam.

2.      Imaginasi
Seterusnya adalah imaginasi yang perlu dimainkan semasa mengambil watak Penjaga. Ini juga boleh dikaitakn dengan subteks yang bermaksud apa yang tidak ada didalam naskah. Imaginasi perlu dilaksanakan disebabkan saya yang memegang watak penjaga tidak ditengahkan tentang apa yang telah berlaku di sebelum dan selepas tentang kehidupan yang telah dilalui oleh penjaga. perwatakan yang dibawa tidak sama dengan keadah yang pelakon sendiri membawanya bermaksud berlainan pelakon berlainan perwatakkan yang telah ditonjolkan. Setiap watak perlu dimain kan secara semulajadi kerana untuk menampakkan asli didalam sesuatu laoknan tersebut. Imaginasi yang perlu dilakukan oleh saya perlu terperinci melalui banyak sumber yang boleh menjadi satu alat bantuan untuk memain dan mencari sesuatu watak yang telah diberikan. Setelah melakukan beberapa kajian, imaginasi boleh melakukan kerana kita dapat menganalisi watak yang hendah dibawa agar seimbang dengan apa yang terkandung didalam skrip. Cara imaginasi ini dapat membantu saya mencipta dan menyelesaikan latar belakang watak dari awal hingga ke akhir cerita di dalam otaknya. Ini bermakan melalui latihan imaginasi, seseorang itu dapat mengetahui dan merasakan bagaimana watak itu dibesarkan dan tingkah lakunya, apa yang diharapan, bagaimana dengan kehiduan yang akan datang sehingga memberikan substance terhadap kehidupannya pada masa kini. Ia juga akan memberikan perfektif dan perasaan kepada saya tentang pergerakan didalam peranan watak tersebut.  Imaginasi boleh membantu seseorang pelakon semasa tengah mentafsirkan baris-baris dialog dan mampu mengisi dengan makna-makna yang tersirat dan memahami subteksnya. Apa yang hendak dipersoalkan. Apa yang hendak disampaikan didalam dialog. Ringkasnya, saya mempraktiskan latihan daya imaginasi dengan membaca dan membaca sehingga saya memahami apa yang hendak disampaikan dan apa yang hendak dirasai untuk bawa ke atas pentas dan intonsi akan berubah dan menjadi lebih menarik dan sedap didengar.

3.      Penumpuan Pemerhatian
Langkah yang seterusnya adalah Penumpuan dan Pemerhatian. Konsep ini boleh dilakukan secara berperingkat. Yang pertama adalah pemerhatian. Ini boleh dilakukan melalui hati iaitu watak yang saya ambil perlulah dihayati dengan sepenuh jiwa kerana menginginkan watak tersebut wujud didalam jiwa kita. Pemerhatian mestilah tetumpu kepada objek dan subjek agar mudah kita fahami. Contoh yang boleh dikaitan adalah dengan watak penjaga yang saya dapat didalam naskah Pokok Kelapa Sayang. Saya memerhati bagaimana seorang penjaga menjaga tuannya dan disitulah saya menerapkan teknik dan latihan ini didalam kehidupan harian agar lebih mudah untuk memahami sikap dan perwatakan penjaga tersebut. Pemerhatian juga boleh dilakukan secara meluas dengan mengunakan elektronik yang makin maju pada masa kini seperti television, majalah ataupun mainan video dan menumpukan apakah yang terdapat didalam diri seseorang itu agarsaya dapat membawa dan melakukan sendiri diatas pentas.

4.      Unit Aksi, Objektif aksi Dan Pemikiran Langsung.
Prinsip Stanislavsky juga mengutamakan unit aksi , objektif aksi dan pemikiran langsung bagi menjayakanwatak tersebut. Perkara yang boleh pelakon tekankan semasa membawa watak penjaga adalah kita perlu menghuraikan skrip yang berkaitan didalam pementasaan. Seterusnya adalah mencari perasaan dalam dalam setiap unit didalam naskah tersebut. Objekti yang boleh disampaikan dibahagikan kepada dua iaitu objektif fizikal dan objektif mental. Objektif fizikal ialah dengan cara kita membawa watak penjaga tersebut. Manakala, objektif mental ialah pembawaan gaya pemikiran yang sama dengan watak penjaga yamg merupakan seorang penjaga yang baru. Situasi sedia ada meliputi plot drama, zamannya, waktu dan tempat berlakunya aksi, kehidupan, interpretasi watak dan pengarah, aturanya, props, tatacahaya da kesan bunyi. Sehubungan dengan itu, seseorang pelakon haruslah bersesuai dengan persekitaran dalam naskah sehinnga watanya sebati dengan pelakon dan yakin menjadi dirinya sendiri.

5.      Konsentrasi Tumpuan
Bagi mendapatkan konsentrasi membawakan watak penjaga, semasa diatas pentas merupakan satu kunci atau titik permulaan untuk mencapai suasan kreatif. Berdasarkan peraturannya, saya haruslah memberikan tumpuan terhadap satu titik penting untuk memastikan tiada gangguan diatas pentas. Konsep pementasaan juga tidak melakukan real tetapi menggunakan konsep experimental. Saya juga kena memberikan sedikit tumpuan terhadap penonton kerana agar penonton memahami apa yang hendak disampaikan. Dalam konsep Stanislavsky juga, dia percaya yang penonton merupakan salah satu yang boleh menyakinankan dengan lakonan jadi ia bercanggah sekiranya penonton tidak penting didalam lakonan dan ia adalah salah dari konsep seni teater. Oleh demikian, hal ini mustahil akan berlaku kerana pelakon mampu memberikan tumpuan maksima terhadap aksi fizikal dan mampu imaginasi persekitaranya. Stanislavski percaya bahawa pemikiran dan aksi fizikal akan mengekalkan tumpuan pelakon yang lebih dan tertakluk dengan pengendalian aksi fizikalnya.
Untuk memudahkan daya konsentrasi terhadap pengeandalian aksi-aksi fizikal, Stanislavsky telah memperkenalkan ruang-ruang tumpuan kepada pelakon dia atas pentas. Tumpuan tersebuta adalah menumpukan ruang yang kecil yang melibatkan kawan lakon atau objek yang berdekatan dengan pelakon. Tumpuan ruang sederhana merupakan ruang yang melibatkan beberapa orang contohnya Didalam naskah terdapat dua watak lain selain penjaga iaitu Pak cik Hashim dan Ain. Stanislavsky menjelaskan bahawa apabila pelakon merasai daya tumpuanya terjejas maka perlu kembalikan tumpuannya kepada objek tersebut. Apabila hasil tumpuannya tercapai, pelakon itu perlulah memberikan tumpuan kepada ruang yang kecil kepada ruang sederhana dan seterusnya ke ruang yang besar atau sepenuhnya. Kejayaan pelakon dalam kerja penumpuan melalui peglihatan, pendengaran dan imaginasi akan diaktif secara sendiri diluaran ataupun dalaman dan mampu membuka mekanisma emosinya.

6.      Kebenaran dan Kepercayaan
Watak yang telah saya bawa adalah berbeza dengan kebenaran yang ada dalam sesebuah kehidupan. Maka, sewaktu di atas pentas tiada sebarang kebenaran fakta atau peristiwa-peristiwa penjaga yang betul kerana hanya mengikut kehendak skrip sahaja. Sehubungan dengan itu, untuk mengekalkan daya kepercayaan sewaktu diatas pentas, pelakon perlu mengamalakan daya pukau atau memaksa diri masuk ke ruang halusinasi. Kepercayaan pelakon itu mengendalikan sesuatu dapat dirasai oleh penonton dan memberikan kepercayaan kepada penonton dan teknik itu sudah berkesan terhadap penonton.

7.      Hubungan Emosi dan Spiritual
Watak sebagai penjaga perlulah menghubungkaitkan apa yang diperkatakan oleh watak-watak yang lain agar lebih memahami apa yang diperkatakan oleh watak-watak tersebut. Ia bagi mencapai kesan fizikal yang definite contohnya senyuman. Untuk mencapai perhubungan yang mantap dengan rakan lakon. Mereka juga perlu memastikan rakan lakon mendengar dan memahami apa yang telah diperkatakan oleh mereka diatas pentas. Ini bermakna saya dan rakan lakon juga memahami dan mendengar diantara satu sama lain dan  saling memahami tentang apa yang sedang disampaikan. Akhirnya pekara ini juga menunjukkan proses saling berkaitan dikalangan pelakon sewaktu diatas pentas atau dipanggil chemistry.

8.      Tempo dan Ritma
Berdasarkan dengan watak saya sebagai penjaga menurut pandangan Stanislavsky didalam prinsipnya. tempo dan ritma merupakan syarat penting untuk menghasilkan kebenran dalam melaksankan aksi-aksi fizikal. Beliau juga berpendapat bahawa di dalam kehidupan setiap hari yang mempunyai tempo dan ritam yang tersendiri. Stanislavsky percaya setiap perkataan , fakta atau peristiwa yang berlaku didalam tempo dan ritma mestilah bersesuaian. Setiap aksi- aksi di atas pentas juga haruslah ditangani dengan tempo dan ritma didalam kehidupan realiti. Rinkasnya, Stanislavsky menjelaskan didalam etiap individu atau pelakon ada ritma  yang tersendiri dan mempuntai kebenaran yang tersendiri. Beliau juga menyarankan bahawa setiap pelakon perlu mencari dan merasakan kebenaran yang diberikan melalui kepercayaannya terhadap watak tersebut. Ini penting kerana setiap watak yang dibawa mampu memberikan kebenaran atau kepercayaan agar dipercayai oleh penonton. Belaiu juga menerangkan terdapat ritma yang betul bagi setiap orang atau pelakon. Selaku seorang pelakon, pelakon seharusnya pandai mencari sendiri. Oleh itu, tempo dan ritma yang salah akan menyebabkan imbangan terhadap apa yang hendak disampaikan menjadi kesalahan terhadap pelakon lain untuk menyampaikan sesuatu mesej dan akan memyebabkan juga penonton kurang yakin dengan apa yang hendak disampaikan.

9.      Memori Recall
Pengalaman seseorang pelakon diatas pentas berbeza dengan pengalaman didalam kehidupan harian mereka yang realiti. Perbezaan berdasarkan hakikat bahawa pelakon berada diatas pentas untuk bertindak sebagai pelakon yang memegang watak dan mencipta perwatakan. Pengalaman yang pernah dialami juga mampu digunakan diatas pentas bagi mengkukuhkan watak tersebut. Sehubungan dengan itu, beliau percaya bahawa kualiti persembahan perlakon tertakluk kepada pengalaman. Oleh sebab itu, beliau akan memperbanyakkan pelakon bagi setiap persembahan sekiranya perlakon menghayati pengalaman sebenarnya contoh perang yang melibatkan kematian. Beliau juga mempercayai emosi pentas tidak sama denga emosi didalam kehidupan kerana kemunculannya bukanlah berpuncakan kebenaran yang sebenar. Pelakon mampu mengrangsangkan emosi yang diperlukan didalam dirinya kerana beliau kerap mengalami gragaman dan emosi –emosi yang hamper sama didalam kehidupannya. Beliau juga percaya memori emosi yang berkembang mampu menjadi keperluan paling penting untuk tugas seorang pelakon. Untuk menghidupakan emosi-emosi ini, seorang pelakon harus menangani dengan aksi-aksi fizikal yang mampu membawa kepada logical yang wujud didalam lakonan atau pementasan.
Prinsip Lakonan Brecht
Bertolt Brecht telah dilahirkan pada tahun 1898 di jerman dan dibesarkan sebagai Eugen Berthol Freidrich. Beliau juga merupakan seorang penulis drama, pemuisi dan pengarah teater yang sangat berpengaruh pada abad ke-20. Sewaktu kekalahan jerman dalam perang dunia pertama, beliau menggunakan puisi, lagu dan akhir teater memaparkan idea-idea beliau supaya mengubah keadaan Negara tersebut pada abad itu. Beliau juga terpaksa keluar daripada negaranya pada zaman pemerintahan hilter dan beliau juga hidup berpindah randah dibeberapa buah Negara eropah dan akhirnya menetap di amerika pada tahun 1940-an. Selepas sahaja perang dunia kedua, beliau kembali ke jerman. Kerajaan timur jerman juga menubuhkan Berliner Ensemble Theatre untuknya bagi membolehkan brecht mengembangkan teori-teori dalam penghasilan teater daripada pementasaan yang telah beliau lakukan sebelum ini dan karya-karya yang ditulis semasa beliau menjadi pelarian. Sepanjang hidupnya, beliau banyak menulis dan mengarahkan pementasaan teater dan diantara karya-karya beliau adalah The Caucasian Chalk Circle, The Threepenny Opera, Life of Galileo, Mother Courage and Her Children dan banyak lagi. Manakala sumbangan beliau yang paling terbesar adalah melalui teori beliau didalam teater Epik.

Teater Epik
Teater Epik yang telah diperkenalkan oleh Brecht adalah bersifat Episodik dengan setiap babak yang memaparkan cerita yang berlainan tetapi digabungkan agar menjadi sebuah cerita. Menurut Brown:1995, ia juga merupakan Dialectic Teater kerana didalam pementasaan yang beliau lakukan banyak memaparkan pertelingkahan diantara dua belah pihak yang saling mempengaruhi diantara satu sama yang lain. Tujuan sesebuah pementasaan yang telah dijalankan adalah untuk mempersembahkan idea-idea dan ingin membiarkan penonton membuat penilaian terhadap idea-idea yang telah dipaparkan atau ditunjukkan. Sesebuah pementasaan yang dilakukan didalam prinsip brecht tidak boleh menyebabkan penonton hanyut dengan emosi yang digambarkan didalam sesebuah pementasaan tetapi beliau menjelaskan bahawa penonton perlu sedar bahawa mereka sedang menonton sebuat persembahan dan tidak perlu beremosi sewaktu menonton tetapi perlu berfikir secara kritikal tentang mesej yang sedang disampaikan didalam pementasaan tersebut dan melaksanakan atau membuat perubahan selepas sahaja keluar menonton persembahan tersebut. Beliau juga mengingatkan bahawa penonton perlu beranggapan yang pelakon adalah wakil daripada realiti dan bukan realiti. Brecht juga telah mengeluarkan satu konsep yang dipanggil pengasingan terhadap penonton iaitu konsep ‘ Verfredungseffekt’. Konsep ini menunjukkan bahawa brecht cuba mengasingkan penonton daripada watak-watak dan lakonan yang terdapat didalam sebuah pementasaan. Dengan cara ini beliu yakin bahawa penonton tidak akan tersentuh dengan apa yang telah dipaparkan didalam pementasaan tetapi sebaliknnya beliau ingin penonton untuk memahami secara intelektual yang telah dihadapi oleh sesuatu watak serta kesilapan yang telah dilakukan yang membawa sesuatu yang akan berlaku diwaktu itu. Apabila penonton diasingkan agar tidak beremosi daripada pementasaan yang telah diberikan, penonton sendiri boleh berfikir sendiri apa yang telah berlaku pada waktu dan cuba mengubahnya didalam kehidupan harian mereka.
Teknik – teknik yang ada didalam teater Epik adalah teknik pensejarahan (histrorical). Brecht telah mengalienasikan penonton dengan meletakkan babak-babak pementasaannya didalam latar masa lampau. Contohnya, imbas kembali seperti didalam naskah Pokok Kepala Sayang terdapat beberapa babak yang mengimabas kembali kejadian masa lampau yang ingin diingati oleh para pelakon. Dengan cara ini, penonton akan lebih dialienasi dengan memandang kejadian masa lampau tersebut. Teknik seterusnya adalah teknik Allegorical ataupun symbol yang dipamerkan. Allegorical adalah mengunakan symbol-simbol didalam isi kandungan atau dilema sesebuah pementasaan atau karya. Teknik ini digunakan dalam pementasan Rise of the City of Mahagonn. Dengan mengunakan teknik ini penonton akan dialienasi oleh simbol-simbol yang akan menyebabkan mereka berfikir akan makna yang terdapat didalam simbol-simbol tersebut. Yang terakhir adalah teknik Pseudo-foreign. Teknik ini adalah adaptasi daripada teater-teater luat yang berbeza budayanya daripada budaya dengan penonton. Contoh yang telah ditonjolkan adalah pementasan The Good Person of Sezuan. Terdapat juga teknik lain yang telah ditonjolkan oleh brecht seperti penggunaan kapsyen yang telah dipancarkan di pentas bagi menjelaskan apa yang akan berlaku didalam babak yang seterusnya, teknik gangguan oleh narrator juga yang menjelaskan apa yang berlaku dan akan memprovokasi penonton, teknik dimana pelakon menanyakan terus menanyakan penonton secara langsung, penonton juga dibiarkan menyelesaikan sendiri pengakhiran teater dan penonton juga dibiarkan berfikir tentang apa yang telah terjadi, teknik muzik yang berbeza dari emosi didalam sesebuah babak, lakonan didalam teater epic juga memerlukan para pelakon melakonkan watak tanpa memberikan kesan atau tindak balas emosi terhadap diri sendiri mahupun diri penonton terhadap watak tersebut, dan teknik pelakon-pelakon juga sering berinteraksi dengan penonton secara dekat dan terus. Tujuan utama lakonan sebegini adalah untuk menruntuhkan dinding keemapat sesebuat pementasaan. Ini juga adalah untuk membolehkan penonton melihat dan menyedari bahawa mereka sedang menonton sebuah pementasaan buakan pementasaan yang realiti tetapi menganggap pentas itu adalah pentas dan pelakon adalah pelakon dan berakhir sewaktu itu sahaja.

Perbezaan Teater Dramatik dan Teater Epik
Terdapat perbezaan diantara teater Dramatik dan teater Epik. Teater Dramatik merupakan teater yang membentuk pemikiran manusia iaitu penonton adalah terlibat atau berhubungkait dengan pementasaan di atas pentas. Teater Dramatik juga menggambarkan pengalaman untuk membentuk atau penghasilan jalan cerita. Ia juga memperlakukan manusia sebagai seseuau yang tidak dapat berubah ataupun fixed-entity. Ia juga menunjukkan kemajuan yang tidak dapat dielakkan dan kesinambungan adegan dengan adegan yang lain. Ia juga menunjukkan teknik dan gaya lakonan yang berunsurkan elemen-elemen emosi seperti marah, sedih dan sebagainya. Teater dramatik juga mempunyai pengakhiran atau penamat didalam persembahan atau pementasan.
Didalam teater Epik pula ia juga membentuk pemikiran manusia tetapi penonton sebagai peninjau, pemerhati atau penbangun sesuatu pementasan. Ia juga mengambil situasi yang telah berlaku didalam persekitaran sebagai jalan cerita dan penonton sebagai objek penelitian yang dapat diubah dan digantikan. Adegan yang dimainkan hanya untuk dirinya sahaja dan ia juga tidak menekankan aspek-aspek dalaman emosi tetapi ia mementingkan logik dan pemikiran penonton terhadap pementasaan tersebut. Teater Epik juga menunjukkan tiada pengakhiran, isu atau mesej kerana ia perlu difikirkan sendiri oleh penonton. Perbezaan antara Teater Dramatik dan Teater Epik adalah merujuk kepada perbezaan keadaahnya dalam pembinaan yang merujuk kepada hubungan yang dibentuk daripada persembahan mahupun bahagian atau keseluruhan sesuatu pementasan.

Teknik Gaya Lakon Brecht
Didalam Teater Dramatik terdapat teknik yang telah digunakan agar menjadi satu pembelajaran oleh setiap pelakon. Elemen-elemen emosi seperti marah, sedih, gembira, kecewa dan sebagainya melalui watak yang telah ditonjolkan oleh pelakon diberikan kepada penonton agar mereka merasai emosi-emosi yang telah berlaku semasa pementasaan. Penonton juga dapat melihat pengakhiran cerita didalam sesuatu persembahan sebagai tanda penamat penceritaan teater tersebut. Berlainan dengan Teater Epik iaitu Persembahan dan pelakon tidak menekankan aspek-aspek Emosi didalam pelakon tetapi mementingkan logic dan pemikiran penonton itu sendiri tentang pementasaan atau persembahan teater tersebut dan tiada pengakhiran sebagai penamat didalam persembahan tetapi teater ini menekankan tentang isi atau mesej yang hendak disampaikan dengan membiarkan penonton sendiri berfikir apa yang bakal berlaku mengikut perkembangan zaman.

KESIMPULAN
Kedua – dua prinsip iaitu prinsip lakonan Stanislavsky dan brecht boleh diguna pakai didalam lakon kerana ia mengikut konsep atau naskah yang hendak disampaikan. Setiap pementasaan terdapat pelbagai gaya dan corak lakonan. Jadi teknik lakonan boleh dipilih sendiri oleh para pelakon tetapi didalam pementasaan sekarang kebanyakkan teknik lakonan yang telah ditonjolkan kepada teknik Stanislavsky daripada teknik brecht kerana ingin mempunyai penamat sesuatu cerita. Kedua-dua prinsip merupakan salah satu prinsu=ip yang perlu tahu oleh setiap pelakon agar memahami cara dan teknik yang hendak digunakan didalam pementasaan dan sentiasa mempraktikkan didalam lakonan.



No comments:

Post a Comment