1.0
PENGENALAN
Komunikasi
dan interaksi di kalangan pelajar IPTA merupakan masalah besar yang sedang
dihadapi oleh kerajaan sekarang. Pelajar-pelajar mempunyai masalah terhadap
cara berkomunikasi dan interaksi didalam bahasa asing terutamanya bahasa inggeris.
Istilah komunikasi atau dalam bahasa
Inggris communication berasal dari kata latin communicatio, dan bersumber dari
kata communis yang artinya membuat kebersamaan atau membangun kebersamaan
antara dua orang atau lebih. Dalam definisinya secara khusus mengenai
komunikasi itu sendiri menurut Hovland adalah “proses mengubah perilaku orang
lain” (communication is the process to modify the behaviour of other
individuals). (Definisi Komunikasi Teori, Fungsi, Model). Para pelajar
mahasiwa masih lagi mempunyai masalah ini walaupun pihak university telah
memberikan satu keadah iaitu mempelajari bahasa inggeris didalam pembelajaran.
Interaksi juga memainkan peranan penting didalam perhubungan para pelajar.
Terdapat juga isu-isu yang berkaitan dengan masalah komunikasi didalam kalangan
pelajar dan akan memperbincangkan bagaimana cara untuk mengatasi masalah
tersebut.
1.1
DEFINISI
KOMUNIKASI DAN INTERAKSI
Komunikasi
merupakan kata nama yang berasal dari bahasa inggeris yang sinonim dengan
perhubungan, perantaraan, penyebaran maklumat, penyampaian maklumat, penerbitan
dan kenyataan. Sumber daripada kamus dewan. Menurut saya, komunikasi adalah
cara untuk bercakap dengan seseorang individu atau lebih. Selain itu,
komunikasi juga melibatkan bahasa yang digunakan untuk menyampaikan sesuatu
berita atau ucapan. Interaksi pula membawa maksud tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain, tindak
balas antara dua atau beberapa pihak: kaunseling ialah satu proses yg
melibatkan antara seorang kaunselor dgn kliennya; komunikasi massa sering
diertikan sbg proses perhubungan atau antara individu dlm sesuatu kelompok
masyarakat; berinteraksi bertindak (berhubungan secara aktif dsb) antara satu
sama lain, saling bertindak (mempengaruhi, berhubungan, dsb): persidangan itu telah
memberi banyak peluang kpd para peserta utk serta bertukar-tukar fikiran;
murid-murid drpd berbagai-bagai kaum bergaul merujuk kepada kamus dewan edisi
keempat. Bagimanpun merujuk kepada kamus pelajar edisi kedua, interaksi membawa
maksud tindakan atau
perhubungan aktif antara satu sama lain; tindak balas antara dua pihak atau
lebih: Komunikasi ialah proses perhubungan atau di kalangan individu.
berinteraksi bertindak atau berhubungan secara aktif antara satu sama lain:
Pertemuan itu memberi peluang kepada yang hadir untuk serta bertukar-tukar
fikiran.
1.2 ISU –ISU DALAM KOMUNIKASI DAN INTERAKSI DI KALANGAN PELAJAR
Komunikasi akan
menjadi sesuatu isu apabila pelajar IPTA masih lagi enggan menggunakan bahasa
kedua didalam kehidupan seharian kerana masih lagi takut dan risau apabila
menggunakan bahasa kedua sebagai bahasa rasmi semasa berkerja ataupun belajar.
Isu-isu yang seperti ini memberikan impak yang sangat besar kerana ia
menyebabkan pelajar susah dapat jkerja ataupun peluang perkerjaan apabila tidak
menepati kehendak syarikat. Isu –isu tersebut ialah malas menguasai bahasa
kedua iaitu bahasa inggeris, malu apabila melakukan kesalahan semasa
berkomunikasi dan berinteraksi dengan pelajar lain, kurang keyakinan diri.
1.2.1
MALAS MENGUASAI BAHASA KEDUA
Perkara ini sering berlaku kepada pelajar
IPTA apabila malas menguasai bahasa kedua iaitu bahasa inggeris kerana ia
merupakan satu bahasa yang susah untuk difahami dan sentiasa memeningkan kepada
bagi pelajar IPTA. Terdapat berberapa IPTA atau IPTS mengunakan bahasa kedua
sebagai bahasa penghantar bagi memudahkan para pelajar mempelajari bahas
tersebut dan menguasainya bagi memastikan pelajar IPTA mampu bercakap atau
berkomunikasi serta berinteraksi didalam bahasa inggeris. Ini sentiasa berlaku
kepada pelajar IPTA kerana ia memikirkan bahasa inggeris ini adalah payah dan
susah untuk difahamkan tetapi ia juga memberikan banyak manfaat kepada pelajar
demi masa depan. Di Malaysia, majoriti sektor perkerjaan dikuasai oleh syarikat
yang mahir dalam berbahasa inggeris. Majoriti, pelajar ditemuduga oleh pihak
syarikat idak mampu berkomunikasi didalam bahasa inggeris. Interaksi diantara
pelajar dengan pihak temuduga adalah satu faktor yang menyebabkan pelajar IPTA
menggangur kerana tidak dapat perkerjaan yang diingini. Komunikasi pelajar
menjadi tidak menentu apabila pelajar sendiri tidak pandai menguasai bahasa itu
sendiri.
1.2.2
MALU APABILA MELAKUKAN KESALAHAN SEMASA
BERKOMUNIKASI
Pelajar IPTA selalunya memikirkan pendapat
orang apabila mendengar ungkapan semasa kita berkomunikasi secara umum. Ini
mnyebabkan salah satu isu kenapa pelajar IPTA mengalami masalah tentang
Komunikasi dan interaksi dengan orang lain. Pekara ini sering berlaku
dikalangan IPTA, sedangkan pekara ini dianggap normal. Isu ini sering
diperkatakan kerana dianggap satu bebanan kerana sukar untuk berkomunikasi.
Lagipun pelajar IPTA banyak menggunakan bahasa Malaysia Sebagai bahasa
pengantaraan kerana mudah dan senang difahami. Sekurang- kurangnya pelajar
tidak berasa malu apabila berkomunikasi dengan pelajar lain. Ini selalu berlaku
bila pelajar berkomunikasi dengan pelajar luar Negara. Pelajar kadang-kadang
jarang berinteraksi dengan pelajar asing kerana perlu berbahasa inggeris dan
ini juga menyebabkan pelajar hilang keyakinan diri semasa berkomunikasi. Selain
itu, pelajar juga kena sentiasa menghadapi cabaran untuk berkomunikasi kerana
university sekarang telalu banyak memasukkan pelajar luar Negara dan pelajar
–pelajar tersebut akan berkomunikasi dengan pelajar tempatan.
1.2.3
KEYAKINAN DIRI
Keyakinan diri pelajar sendiri menjadi isu
apabila tidak mampu menjawab soalan didalam bahasa asing mahupun bahasa sendiri
apabila menjawab soalan ataupun perbincangan. Masalah ini sentiasa berlaku
terhadap pelajar IPTA kerana nafas gemuruh apabila berada dihadapan orang
ramai. Pelbagai kajian telah dijalankan bagi mengatasi masalah ini. Keyakinan
diri teletak diatas kemampuan pelajar sendiri kerana ia mampu membuktikan cara
kita berkomunikasi dan interaksi secara berhadapan orang berbeza dengan
percakapan harian kita. Untuk mendapatkan keyakinan diri semasa berkomunikasi
pelajar haruslah sentiasa berhadapan dengan orang ramai bagi menghilangkan
perasaan malu dan sentiasa bercakap dengan orang ramai walaupun berkomunikasi
ptentang topik yang tidak berkaitan. Bagaimanapun, komunikasi dan interaksi
pelajar mampu dibuktikan dengan Keyakinan diri yang ada pada setiap diri
pelajar tersebut.
1.3 CARA MENGATASI ISU-ISU KOMUNIKASI DAN INTERAKSI PELAJAR
IPTA
Terdapat pelbagai cara untuk kita memperbaiki
cara komunikasi dan interaksi pelajar dengan melalui kemahiran keyakinan diri.
Terdapat tiga cara iaitu melalui cara pembentangan, cara berkumpulan dan
aktiviti pengurusan dapat menaikkan keyakinan diri pelajar dalam berkomunikasi
dengan interaksi yang baik.
1.3.1
KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI DALAM AKTIVITI
PEMBENTANGAN DAPAT MENINGKATKAN KEYAKINAN PELAJAR IPTA.
Mengikut maklumat yang diperolehi, kemahiran
pelajar dalam aktiviti pembentangan adalah amat sederhana. Kemahiran
pembentangan memainkan peranan yang amat penting didalam komunikasi. Menurut
Dr. Mohd Fadzilah dan Ahmad Naim (2006), kepetahan bercakap itu adalah satu
bakat dan anugerah yang tersendiri tetapi ia adalah sesuatu kemahiran yang
perlu dipelajari. Oleh sebab demikian, kesedaran pelajar IPTA sendiri mengenai
kepentingan kemahiran berkomunikasi perlu ditingkatkan supaya pembentangan akan
menjadi satu faktor utama pembelajaran yang efektif bagi meningkatkan keyakinan
pelajar dalam mengamalkan komunikasi dan interaksi yang efektif. Kebolehan
komunikasi adalah pencapaian manusia yang paling hebat dan berharga kerana
kebolehan ini membolehkan pelajar berhubung diantara satu sama lain. Pelajar
perlulah mengunakan aktiviti pembentangan ini sebagai landasan berharga bagi
memupuk kemahiran komunikasi yang berkeyakinan. Ini mampu digunakan oleh pelajar
untuk memperbaiki lagi kemahiran komunikasi dalam pembentangan mereka dan
pelajar tidak perlu ada sikap yang sambil lewa ketika melakukan pembentangan.
Pada dasarnya, apabila seseorang itu berhujah atau berkomunikasi disebabkan
hendak mengpengaruhi sikap pemikiran dan tingkah laku pelajar semasa mendengar
ucapan. Jadi komunikasi memerlukan stategi dan cara – cara yang sangat berbeza
supaya objektif akan tercapai. Pelajar perlu membuat persedian dan mengamalkan
etika dan adab komunikasi bagi meningkatkan kemahiran komunikasi mereka ke
tahap yang lebih baik. Aktiviti pembentangan merupakan aktiviti pembelajaran
yang bersifat formal di universiti. Adakalanya, pelajar akan berasa gugup
semasa berada dihadapan pelajar lain semasa melakukan pembentangan. Selain itu,
perasaan gementar yang timbul juga menyebabkan sesuatu komunikasi itu tidak
dapat disampaikan dengan lancar.
1.3.2
KEMAHIRAN
KOMUNIKASI DALAM AKTIVITI SECARA BERKUMPULAN DAPAT MENINGKATKAN KEYAKINAN
PELAJAR IPTA.
Para pelajar mempunyai kemahiran komunikasi dalam aktiviti
berkumpualn yang baik berdasarkan maklumat-maklumat positif yang diperolehi
dalam diri pelajar. Aktiviti ini memerlukan pelajar berkerjasama bagi mencapai
tujuan tertentu. Sekumpulan individu yang saling berkomunikasi dianatara ahli kumpulan
untuk mencapai tujuan yang sama. Kesedian pelajar dalam mengambil tindakan awal
untuk memulakan perbincangan dan melakukan perbincangan berada di tahap yang
sangat bagus. Ini membuktikan bahawa pelajar mampu untuk memulakan komunikasi
dan terus berkomunikasi dengan ahli kumpulan yang lain kerana untuk menyiapkan
tugasan yang perlu diselesaikan.proses ini sering berlaku dalam kumpulan. Dalam
menyertai atau mengendalikan sesuatu aktiviti berkumpulan, salah satu kemahiran
yang perlu dimiliki oleh pelajar adalah kemahiran interaksi apabila sedang
berkomunikasi dengan orang lain. Ertinya mereka tidaklah bercakap mengikut
kehendak mereka sahaja, iaitu asalkan pihaknya berasa puas hati tanpa mengambil
kira sama ada pihak yang lain berpuas dalam interaksi yang telah berlaku.
Disebabkan itu, adakah pelajar dapat mengambil atau mengunakan cara
berinteraksi yang baik ketika berkomunikasi dengan mengajukan soalan. Aktiviti
berkumpulan mampu meningkatkan keyakinan pelajar dalam berkomunikasi
berdasarkan pemikiran pelajar. Kemahiran berkomunikasi yang baik sememangnya
dapat dibentuk dalam diri pelajar melalui kegiatan yang telah disertainya.
Pertukaran idea dan maklumat juga mampu membentuk komunikasi yan g baik secara
tidak langsung dalam aktiviti yang telah disertai.
1.3.3
KEMAHIRAN
KOMUNIKASI DALAM AKTIVITI PENGURUSAN DAPAT MENINGKATKAN KEYAKINAN PELAJAR IPTA.
Kemahiran komunikasi dalam aktiviti
pengurusan Berjaya membuktikan bahawa kemahiran komunikasi ini berada di tahap
yang baik. Penganjuran dan pengurusan aktiviti yang Berjaya akan dapat
mengharumkan nama kolej sekaligus mendatangkan manfaat kepada semua warga
universiti. Para pelajar akan bersedia untuk berunding sesame mereka bagi
mendapatkan maklumat daripada pelbagai piahak bagi mendapatkan keadah yang terbaik
dalam menganjurkan aktiviti samada pertandingan, seminar, bengkel dan
lain-lain. Ini juga dapat membuktikan bahawa kemahiran komunikasi yng baik
wujud apabila pelajar-pelajar dapat mengemukakan cadangan yang bagus untuk
menjayakan program yang bakal dianjurkan. Kemahiran berkomunikasi dalam
aktiviti pengurusan memerlukan pelajar untuk berkomunikasi dengan pelajr lain
bagi mengalakkan pelajar lain untuk menyertai program yang dijalankan.
Kemahiran komunikasi ini memerlukan pelajar untuk menyampaikan maklumat. Secara
amnya, pelajar mampu berkomunikasi diantara satu sama lain bila melakukan
aktiviti pengurusan ini.
1.4
RUMUSAN
Rumusan
yang dapat diberikan adalah isu-isu komunikasi dan interaksi pelajar IPTA boleh
diperbaiki lagi untuk mencapai tahap yang lebih baik. Setiap keadah dn aktiviti
kemahiran yang telah diberikan dan dipertengahkan. Setiap pelajar perlulah
sentiasa yakin dengan apa yang bakal di hadapi semasa berkomunikasi dan
berinteraksi dengan orang lain. Maka, perlu diingatkan bahawa komunikasi dan
interaksi boleh berjalan dengan lancar apabila keyakinan pelajar tersebut dan
sentiasa berfikiran positif dengan apa yang telah diucapkan dengan
berhati-hati. Bak kata perpatah “ telajar perahu boleh diundur tetapi terlajak
kata tidak boleh diundur”.
SUMBER RUJUKAN
Ab.
Aziz Yusuf (2003). Komunikasi Untuk Pengurus. Utusan Publication &
Distributor Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
Abd.
Rahman Abdul Aziz (2000). Kemahiran Sosial Asas. Utusan Publication &
Distributor Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
Ainon
Mohammad (2003). Komunikasi Berkesan. Penerbit Fajar Bakti, Kuala Lumpur.
Ainon
Mohd & Abdullah Hassan (2002). Mendorong Diri Sendiri. PTS Publications
& Distributor Sdn. Bhd. Pahang.
No comments:
Post a Comment